Рівненська Фундація ім. князів-благодійників Острозьких вважає актуальною систему соціального дисконту в кризовий період

Рівненська Фундація ім. князів-благодійників Острозьких вважає актуальною систему соціального дисконту в кризовий період

26.01.10 16:48 0 1773

У другій половині 2008 року українська економіка, що з величезними потугами почала стабільно розвиватися, зіткнулася з новою для себе проблемою. І цю проблему називають фінансово-економічною кризою. Відповідно, що вирішити її намагаються за допомогою економічної, фінансової чи монетарної теорії. Дехто, щоправда, називає її кризою надспоживання. І в цьому є певний сенс, особливо актуальний для України. Адже тривалий час ми споживали значно більше, ніж виробляли, і швидко до цього звикли. Величезна кількість населення жила в борг. Та за все колись потрібно платити. Спочатку ми заплатили занепадом та знищенням величезної кількості підприємств, згодом - цілих галузей економіки. Зараз іде спад навіть у тих, хто донедавна мав прибутки. Можливо, якщо це криза надспоживання, то маємо обмежити надмірне споживання?

Деякі задачі Фундації ім. князів-благодійників Острозьких в кризовий період.

Як би там не було, наразі значна кількість населення України зіткнулася з питанням: "Де взяти гроші, щоб вижити?". Багато хто відповідає на таке питання дуже просто - більше заробляти. Та в умовах кризи це можуть одиниці. І тут на допомогу може прийти звичайна фінансова грамотність. Зазвичай, люди забувають про наступну річ: для того, щоб збільшити прибуток, потрібно зменшити затрати. Адже зекономлені кошти - це зароблені кошти. Та не так то просто економити в умовах постійного росту цін. Щоправда, на перший погляд. Насправді це можливо. Мало того - економія дозволить багатьом не просто вижити, а й значно покращити свій фінансовий стан. І поясненням цьому є дещо призабуті українські терміни: "взаємодопомога" та "свій до свого по своє".

Створити умови для економічного зростання в період кризи можливо лише завдяки взаємній допомозі бізнесу, громадян, громадських організацій, ЗМІ та влади. Система соціальних знижок "МнОГОкартка", розроблена спеціалістами Фундації ім. князів-благодійників Острозьких є одним із варіантів такої співпраці. Адже метою системи соціальних знижок є залучити до благодійництва якомога більше громадян і громадських організацій, а також бізнес-структур, які нададуть соціальні знижки для жителів регіону, що дозволить усім їм ефективно виживати під час кризи.

Діяльність та вигоди волонтерів.

Починаючи з березня 2009 року волонтери укладали договори про надання знижок комерційними структурами. Як показав досвід укладання договорів, для реалізації подібного проекту в обласному центрі з населенням близько 250 тис. чоловік достатньо злагодженої команди у складі 3-5 чоловік. У випадку з містом Рівне, найкраще зарекомендували себе студенти-волонтери з факультету міжнародної інформації інституту слов'янознавства. Щодо вікового цензу - то найефективніше працюють студенти 4-5 курсів. Спроби залучити через центр зайнятості до роботи в якості волонтерів безробітних були неефективними. Люди котрі знаходяться без роботи, зазвичай, потребують стабільної заробітної плати і не розуміють своєї вигоди від постійних зустрічей з бізнесменами. І це тоді, коли саме у цих бізнесменів вони могли б знайти собі роботу.

Як виявилося, найскладніше було не домовитися про надання знижок, а визначити людей котрі приймають рішення або впливають на прийняття рішення та домовитися з ними про зустріч. Зазвичай, ці люди рідко бувають на місці. Власників деяких установ доводилося шукати і домовлятися про зустріч протягом кількох місяців.

Мотивація та вигоди бізнесу.

В результаті було сформовано каталог із сотнею договорів про надання знижок. Статистика проста - знижку надала кожна п'ята установа до яких зверталися волонтери. Основні причини відмови:

1. Недостатня підготовленість волонтера до розмови.

2. Власники та керівники комерційних установ мають, на їхню думку, достатню кількість клієнтів і залучати нових не вважають за доцільне.

3. Керівництво не вважає за доцільне надавати знижку, аргументуючи це тим, що купують і так.

4. Недовіра до нового для них підходу до ведення бізнесу.

5. Неможливість надавати знижку через дійсно низьку власну націнку на реалізовувану продукцію.

6. Неможливість надавати знижку через відсутність технічних засобів контролю за наданими знижками (стосується в першу чергу невеликих продуктових крамниць).

7. Страх перед шахрайством зі сторони власного персоналу.

8. Наявність власних дисконтних систем.

Шляхи подолання відмови у наданні знижок або аргументи у відповідь:

1. Прописування тексту (створення шаблону) розмови, додатковий інструктаж перед переговорами.

2. Якщо залучення нових клієнтів і, як наслідок, розширення бізнесу вважається керівництвом недоцільним, то проводити подальші переговори є марною тратою часу.

3. Аргумент "купують і так" може бути подоланий тим, що закупівельні ціни (собівартість товарів і послуг) зростатимуть і, відповідно, це може призвести до зменшення кількості клієнтів. І саме надання знижок може збільшити їх кількість за рахунок безкоштовної реклами та закріпити уже існуючих. Адже власники дисконтних карток найчастіше відвідують ті магазини, котрі надають знижку. Картка залишається у людей до 2-3 років, нагадує про компанію, своєю знижкою викликає бажання прийти ще раз. При цьому слід наголосити, що неправильною є думка, що тимчасові акції зі зниженням ціни дозволяють залучити до магазину нових покупців, які потім можуть стати постійними клієнтами. Оскільки досвід показує, що після кожного розпродажу наступає період зниження реалізації.

4. Ті хто не довіряє, або не вірить у ефективність універсальної дисконтної системи можуть бути переконані лише за допомогою цифр. До таких підприємців слід звертатися лише за наявності конкретних даних, котрі говорять про досягнення позитивного результату. І тоді вони зможуть навіть стати спонсорами проекту.

5. Якщо підприємець немає можливості надавати знижку через низьку власну націнку, тут уже потрібно робити відповідні розрахунки, про що ми розповімо нижче.

6. Не можуть надавати знижки з технічних причин в основному невеликі продуктові крамниці. Головною проблемою є відсутність сканерів штрихкодів. Тут ми можемо запропонувати технічні рішення компаній, що спеціалізуються в оптимізації систем управління і обліку.

7. Такі технічні рішення дозволять також і усунути можливість шахрайства зі сторони персоналу.

8. Кілька дисконтних систем в одному закладі не лише не заважатиме одна одній, а й може суттєво збільшити кількість клієнтів. Звичайно, в цьому випадку бажано оперувати кількістю користувачів дисконтної картки.

Математика знижок для бізнесу.

Тепер ми зупинимося на розрахунках, котрі повинні були б робити бізнесмени при визначенні розміру знижок для системи соціального дисконту. І в першу чергу ті, хто має низьку власну торгівельну націнку.

Усім відомо, що сьогоднішня маркетингова наука пропонує багато методів та способів підвищення збуту в роздрібній та оптовій торгівлі. Наразі ми говоримо про один з методів стимулювання збуту - знижки та розпродажі.

Отож, якщо ви вирішили надавати знижки на власні товари з метою стимулювання збуту, слід ґрунтовно проаналізувати розмір знижки, що надається, враховуючи усі економічні чинники. Бажаними результатами надання знижок є:

- збільшення реалізації при незмінному прибутку (тут збільшення прибутку досягається за рахунок зростання реалізації підвищується оборотність коштів, зменшуються змінні витрати, знижується собівартість товарів, за рахунок зменшення цін закупки товарів у постачальників внаслідок збільшення обороту закупок);

- збільшення реалізації з одночасним ростом прибутку.

Для того, щоб досягнути бажаних результатів, слід встановити зв'язок, що існує між знижкою, розміром націнки, та об'ємом реалізації. І визначити, яку максимальну знижку можна встановити. Це робиться за допомогою наступної формули:

РЗ = (1 - 1/К)/(1/Н+1/100), де

К - коефіцієнт росту реалізації (рази),

РЗ - розмір знижки (%),

Н - середня націнка (%).

Зазначимо, що така формула використовується швидше до тимчасових акцій, але нею можна скористатися і для тривалого терміну.

Приклад. Фірма має середню торгову націнку 25%. У результаті запланованої акції на основі прогнозів відділу маркетингу (чи на основі аналізу результатів попередніх акції) планується збільшити реалізацію в 1.3 рази, або на 30%. Яку максимальну знижку слід встановити для такої акції?

Перетворивши наведену формулу отримуємо:

РЗ = (1 - 1/К)/(1/Н+1/100),

або РЗ = (1 - 1/1.3)/(1/25+1/100) = 4.6%

Тобто 4.6% - це максимальна знижка, яку може собі дозволити фірма щоб не отримати збитки за такої торгової націнки та певних ринкових умов, що не дозволяють отримати більшу реалізацію. Для більш наглядного розуміння і зручного використання співвідношень між націнками, знижками, та ростом обороту, наведемо таблицю:

Зниж-ка (%)

Націнка (%)

 

5

10

15

20

25

30

35

40

45

50

Зростання реалізації (%)

1

26.6

12.4

8.3

6.4

5.3

4.5

4.0

3.6

3.3

3.1

2

72.4

28.2

18.1

13.6

11.1

9.5

8.4

7.5

6.9

6.4

3

170.3

49.3

29.9

22.0

17.6

14.9

13.1

11.7

10.7

9.9

4

525.0

78.6

44.2

31.6

25.0

21.0

18.2

16.3

14.8

13.6

5

 

122.2

62.2

42.9

33.3

27.7

23.9

21.2

19.2

17.6

6

 

194.1

85.2

56.3

42.9

35.1

30.1

26.6

24.0

22.0

7

 

334.8

115.8

72.4

53.8

43.5

37.0

32.5

29.1

26.6

8

 

733.3

158.6

92.3

66.7

53.1

44.6

38.9

34.7

31.6

9

 

 

222.6

117.4

81.8

63.9

53.2

46.0

40.8

37.0

10

 

 

328.6

150.0

100.0

76.5

62.8

53.8

47.5

42.9

11

 

 

538.3

194.1

122.2

91.1

73.7

62.6

54.9

49.3

12

 

 

1150.0

257.1

150.0

108.3

86.2

72.4

63.0

56.3

13

 

 

 

354.5

185.7

129.0

100.6

83.5

72.1

63.9

14

 

 

 

525.0

233.3

154.2

117.4

96.1

82.2

72.4

15

 

 

 

900.0

300.0

185.7

137.3

110.5

93.5

81.8

                       

 

Зауважимо, що дані розрахунки стосуються організацій, які торгують товаром, а не надають послуги.

 

 

Додаткова мотивація для бізнесу та тих, хто не вважає себе малозабезпеченими.

Через визначення розмірів знижок, ми поступово дійшли до одного з найважливіших питань системи соціального дисконту "МнОГОкартка" - розповсюдження карток. І знову згадаємо ключовий термін: "взаємодопомога". Проект передбачає, що кожна п'ята картка має бути безкоштовно передана малозабезпеченим. Але для цього потрібно, щоб чотири картки були придбані за гроші. Таким чином чотири людини що купили собі "МнОГОкартку" долучаються до благодійності і надають допомогу тим, хто її потребує. Ідеальним варіантом є розповсюдження карток тими закладами, що надають знижки. Адже продаючи картки своїм клієнтам, магазини не лише отримують дохід від продажу, а й прив'язують людей до себе нижчими цінами. Та, як показали результати переговорів, це розуміють далеко не всі підприємці. У той же час чим більше людей долучилося до благодійності, купивши картку - тим більше малозабезпечених отримає її безкоштовно. І в цьому питанні до нас на допомогу можуть прийти корпоративні продажі. Звернення щодо придбання карток на знижки до підприємств, організацій та установ насправді має дуже багато шансів на успіх. Особливо, коли підприємство спільно з профспілкою допоможе своїм працівникам придбати картки. Адже, не маючи в кризовий період можливості збільшити реальну заробітну плату своїм працівникам, можна надати їм допомогу у придбанні карток. І ті, в свою чергу, допоможуть людям зекономити (а значить - заробити) в середньому 1500 гривень на рік.

В цьому місці хочеться додати: система соціального дисконту спроможна зробити те, що не може добитися уряд - знизити ціни на пальне. Звичайно, лише за ряду умов: таке зниження можливе лише в одній мережі АЗС; воно можливе на 5-10 копійок; і для цього необхідно підтверджене придбання близько тисячі карток водіями. Кожен водій може прорахувати свою вигоду від економії навіть 5 копійок на літрі пального на рік.

Те ж саме можна сказати стосовно деяких інших галузей бізнесу.

Вигода для малозабезпечених.

Розповсюдження безкоштовних карток лише на перший погляд є простою справою. Насправді і тут криється багато підводних каменів. Для зменшення бюрократичного навантаження бажано передати безкоштовні картки управлінню праці та соціального захисту населення. Та, управління не готове самостійно розповсюджувати картки малозабезпеченим через високу зайнятість своїх працівників. Малозабезпеченими, згідно нашого законодавства, є ті, хто написали відповідну заяву до управління про надання державної допомоги. Як виявилося, в Рівному проживає більше 50 тис. малозабезпечених. Станом на даний момент Фундація Острозьких неспроможна забезпечити таку кількість рівнян картками. Потрібно було звужувати цільову аудиторію для видачі перших безкоштовних карток. Тим більше, що на одній з прес-конференцій було повідомлено про передачу "МнОГОкарток" малозабезпеченим через міське управління праці та соціального захисту населення. І повідомлення отримало свій резонанс - дзвінки не стихали. Після кількох консультацій з керівниками управлінь праці та соціального захисту населення та сім'ї і молоді було прийнято рішення надати благодійну допомогу багатодітнім сім'ям та сім'ям, в яких виховуються діти з порушенням опорно-рухового апарату. І одразу після того було публічно передано 90 перших безкоштовних карток багатодітним сім'ям. 321 картку було передано територіальному центру медико-соціального обслуговування та реабілітації інвалідів з порушенням опорно-рухового апарату для подальшого розповсюдження серед сімей, в яких виховуються діти з порушенням опорно-рухового апарату. Та майже 600 карток взялося розповсюджувати управління сім'ї та молоді серед багатодітних сімей міста Рівне. Відтепер тисяча сімей Рівного матиме можливість економити завдяки "МнОГОкартці". Для прикладу: середньостатистична сім'я тратить в місяць на продукти харчування близько 800 грн. Супермаркет "Край" дає в системі соціального дисконту знижку 5%. Економія в місяць виходить 40 грн., в рік - 480 грн. Якщо ж ми говоримо про багатодітну сім'ю - то цю цифру можна збільшити вдвічі. І це лише на продуктах харчування. Розглянемо інші приклади:

- купуємо диван вартістю 800 грн., 5% - знижка = 760 грн., економія 40 грн.

- телевізор вартістю 1.000 - 3% = 970 грн., економія 30 грн.

- вартість послуг стоматолога: 200 грн. - 10% = 180 грн., економія 20 грн.

А в каталогах знижок можна знайти більшість необхідних товарів і послуг. В перспективі ми плануємо збільшити кількість продуктових магазинів, що надають знижки.

Багато хто зараз шукає засоби для існування, як збільшити свій прибуток. Повторимо наш варіант відповіді на це питання - для того, щоб збільшити прибуток, потрібно зменшити затрати. Це один із законів економіки. І він особливо актуальний в часи кризи. Ми цього не помічаємо, але ця криза, як би її хто не називав, міняє наш світ. Для того, щоб вижити - потрібно змінитися, змінити свій світогляд. Ми пропонуємо почати з економії.

 

Довідково:

Згідно даних Державного комітету статистики, криза зачепила майже всі галузі економіки України. Спад виробництва склав 29% (крім сільського господарства, де спостерігається незначний приріст), реальна заробітна плата упала на 10%, рівень безробіття виріс на 17%. Інфляція минулого року склала 23%, цього року - 9% (за 8 місяців). У серпні 2009 року зросла вартість комунальних послуг на 40%. Ці показники є найгіршими серед країн СНД.

При цьому найбільше від кризи постраждали мешканці малих міст, де зупинилися цілі підприємства. Їх доходи не індексуються відповідно до погіршення ситуації. Основна частина заробітчан, внаслідок кризи, вимушена була повернутися з країн, де вони працювали, що також суттєво вплинуло на зменшення доходів населення. Для порівняння: за даними новинних сайтів потягом 2008 року українські гастарбайтери перевели додому близько $3 мільярдів, або 2% вітчизняного ВВП. Майже половина цієї суми була переведена з Росії, більше 30% - з країн Євросоюзу і 9% - з США. Ситуація ускладнюється ще й тим, що в січні 2010 року в Україні відбудуться президентські вибори: політична нестабільність посилює економічну нестабільність.

Суттєво впали прибутки малого та середнього бізнесу, відбулися скорочення його працівників, заробітних плат та, як наслідок, падіння купівельної спроможності населення. Місцева влада не спроможна допомогти усім нужденним через скорочення видатків місцевих бюджетів на соціальні програми і субсидії бідним. Водночас, представники бізнесу не готові в умовах кризи виділяти кошти на допомогу малозабезпеченим, оскільки самі потребують допомоги. Тим більше пересічні громадяни не здатні самостійно подолати кризові явища в економіці. Лише об'єднання зусиль усіх частин суспільства для вирішення спільної проблеми дозволить досягнути бажаного результату.

 

Автор: Віктор Пражмовський

При написані статті використовувалися матеріали:

«Давати знижку, чи ні?» Сергій Редчиць (http://www.technohit.com.ua/article/2/) та дані Державного комітету статистики.

 Джерело http://centr.biz.ua/

Автор: УкрЗахідІнформ .
ОЦІНИТИ НОВИНУ
3 (голосів: 0)
Попередня новина: На Рівненщині затримали ...
Наступна новина: На Рівненщині інспектори ...

КОМЕНТАРІ