Куди з супермаркетів зникає товар?

Куди з супермаркетів зникає товар?

21.11.08 08:31 0 3191
„Дівчата, чули, в супермаркеті вже немає цукру? І борошна лишилося кілька пачок, — жінки пенсійного віку на щоденних посиденьках у дворі будинку №147, що на Коновальця, жваво обговорювали продовольчу проблему. — Може, треба закупитися?..” Через якусь годину бабці здійснили спільну вилазку в універсальний магазин поблизу, звідки притарабанили повні торби різних „запасів”. А на продовольчому ринку через дорогу тимчасом і цукру, і борошна було вдосталь. Ще й за нижчою ціною.


Чому у великих магазинах час від часу порожніють полиці? Куди з супермаркетів зникають окремі види товарів? Чи насувається на нас, споживачів, продуктовий дефіцит? Постійні відвідувачі супермаркетів вже тижнів зо два, як помітили, що в магазинах поменшало продуктів. Ні, полиці ще не спорожніли так, щоби зяяти дірами. Але часто товаром однієї торгової марки закладені полички, де ще місяць тому можна було бачити три-п’ять різних брендів. Зненацька можна не знайти йогурту чи сметани, до якої звик, чаю чи морозива, які встиг полюбити.
У деяких франківських супермаркетах пропадають тільки товари якогось одного виробника, в інших по кілька днів не буває окремих видів товарів (туалетного паперу, борошна, м’яса — свинини чи яловичини, деяких круп і олій тощо). Зміни в асортименті в бік його зменшення викликають занепокоєння у покупців. Люди намагаються дізнатися, що ж відбувається. Тиждень тому у всеукраїнських ЗМІ з’явилося повідомлення, що супермаркети боргують постачальникам і виробникам. Цими днями поширилися чутки, що в такий спосіб великі магазини штучно стимулюють підвищення попиту.



З точки зору продавців



Щільність супермаркетів у Франківську висока. Окрім місцевих мереж („Крона”, „Фаворит”, „Велес”), роздрібний ринок контролюють „Арсен”, „Велика Кишеня”, „Вопак” і „Сільпо”. Зміни в асортименті помітно і в одних, і в інших.
Офіційна позиція „Вопака” — „всьо чьотко”. „Жодні бренди не випадають з асортименту, — повідомив Василь Бойчук, керуючий супермаркетом „Вопак” (вул. Коновальця). — Можливо, відбувається заміна груп товару, які знімаються з виробництва і замінюються на більш „ходові”, більш популярні”. На запитання, чи дається взнаки фінансова криза і чи є заборгованість перед постачальниками, пан Бойчук сказав, що відповідати не уповноважений. (Мережа супермаркетів „Вопак” має волинське коріння, це 71 магазин, переважна більшість — у містах західної України.)
Надзвичайно складно було допитатися хоч що-небудь у супермаркеті „Сільпо”. Керуючий Любомир Зробок, почувши тему бесіди, одразу відіслав кореспондента “ГК” до львівського керівництва. Там навідріз відмовилися говорити про „ТАКІ ПИТАННЯ” по телефону і порадили дочекатися візиту до Франківська когось із начальства, щоби з’ясувати це в нього особисто. Прохання скерувати до ще вищого офісу закінчилося пшиком. („Сільпо” позиціонує себе як найбільша в Україні мережа роздрібної торгівлі, оскільки має більше 140 супермаркетів в усіх регіонах країни.)
Директор „Арсену”, поцікавившись, чи хочемо ми почути офіційну позицію супермаркету, „перевів” можливість відповідати на керівника відділу по зв’язках зі ЗМІ у Львові. Робочий телефон пана Булика, на жаль, мовчав. (Мережа „Арсен” має львівське походження і 7 супермаркетів, 5 з них працюють у Львові.)
„Велика Кишеня” була відвертіша. Адміністратор торгової зали Віталій Грабовецький повідомив, що мережа переживає період внутрішньої пертурбації. Структура змінюється всередині себе. Наразі „ВК” відмовляється від прямих угод з виробниками і договорів із багатьма постачальниками, натомість її наповненням займатиметься одна-єдина фірма, яка належить до корпорації-засновника мережі супермаркетів. „Проблеми з асортиментом тимчасові, — стверджував пан Грабовецький. — З фінансовою кризою не пов’язані”.



Від аналітиків і виробників



Протилежне стверджують ті, хто випускає товари. За словами виробників харчової продукції, проблеми з оплатою за отриманий крам є у супермаркетах „Велика кишеня”, „Сільпо”, „Фуршет”, стверджують національне агентство УНІАН та ЛІГАБізнесІнформ.
Першим на незадовільні розрахунки з супермаркетами публічно поскаржився один з найбільших виробників ковбасної продукції „Кременчугмясо”. За словами співвласника підприємства, депутата Верховної Ради Олега Бабаєва, мережа магазинів „Сільпо” заборговувала „Кременчугмясу” кілька мільйонів гривень. Через це виробник погрожував припинити постачання своєї продукції до цих супермаркетів.
Про збільшення заборгованості з боку торгових мереж розповіли і в компанії „Союз-Віктан”. Але припиняти постачання горілчаної продукції до супермаркетів підприємство поки що не має наміру. У разі затримки оплати компанія буде домовлятися з реалізаторами.
Профільні аналітики проблему із зростанням заборгованостей торговельних мереж пояснюють браком у них коштів. „Для свого розвитку ритейл залучав великі банківські кредити. Зараз банки різко скоротили розміри кредитування, тому торгові мережі часто компенсують недолік коштів за рахунок збільшення заборгованості перед постачальниками і виробниками за поставлену продукцію”, — пояснив директор компанії RetailStudio Михайло Гріщенко. (RetailStudio, студія дослідження роздрібної торгівлі в Україні, є одним із найбільш активних аналітиків на внутрішньому ринку країни.)
Виробники чесно визнають, що потрапили під прес фінансової кризи, тож здебільшого вимагають передоплату за продукцію.

Спеціально для покупців

Для супермаркетів прогнози аналітиків невтішні: найближчим часом ситуація з кредитуванням та лояльністю виробників не зміниться. „Потепління” на роздрібному ринку не передбачається. Окремі мережі реагують — призупиняють чи й згортають свої проекти. Так, цього року „Пакко Холдинг” (Луцьк) планувала відкрити 40 супермаркетів „Вопак”. Але скоригувала інвестиційну програму і запустить усього 20 супермаркетів. До наступного року компанія відклала й запланований продаж 10% відсотків акцій на Франкфуртській фондовій біржі. Віце-президент з розвитку „Пакко Холдинг” Олег Крижанівський пояснив, що в умовах фінансової кризи компанія більш ретельно підходить до розширення мережі, бо нині надто складно отримати кредит.
Отже, дефіциту харчів немає. „У нас досить картоплі, овочів, м'яса, борошна, цукру”, — повідомили в головному управлінні агропромислового розвитку Івано-Франківської облдержадміністрації. Тут вважають: те, що з полиць супермаркетів зникають продукти, це проблема господарювання самих супермаркетів. І радять шукати продукцію місцевих виробників — передовсім у мережі фірмової торгівлі й на ринках.
Фаза „природного відбору”, в яку, очевидно, увійшли великі роздрібні магазини, почасти вигідна для покупців. Боротьба за споживача з готівкою неодмінно втілиться у акції — розпродажі, розіграші тощо, та у додаткові знижки (у „Великій Кишені” віднедавна пропонують не традиційну 5%, а 10% знижку на промислові товари й одяг). Варто врахувати, що супермаркети будуть намагатися будь-що продати свій товар. Тому, перш, ніж вантажити кошик, слід принаймні поцікавитися цінами в магазинах-конкурентах. Результат може виявитися разючим: смажені кури в різних супермаркетах міста продаються з різницею в 10 грн. за кілограм.
Автор: УкрЗахідІнформ .
ОЦІНИТИ НОВИНУ
3 (голосів: 0)
Попередня новина: Трудова партія України ...
Наступна новина: Ліга чемпіонів Закарпаття: ...

КОМЕНТАРІ