99% обіцянок Прем’єр-міністра представникам місцевого самоврядування залишаються «на папері» - Головна служба забезпечення зв’язків з Верховною Радою та Кабінетом Міністрів

99% обіцянок Прем’єр-міністра представникам місцевого самоврядування залишаються «на папері» - Головна служба забезпечення зв’язків з Верховною Радою та Кабінетом Міністрів

04.09.09 11:24 0 2130
Напередодні широко анонсованої на суботу, 5 вересня наради з понад 10 тисячами голів сільських та селищних рад під головуванням Прем’єр-міністра Ю.Тимошенко у Секретаріаті Президента України проаналізовано стан виконання керівником Уряду зобов’язань, що були надані представникам місцевої влади протягом лютого-липня ц.р.

Результати аналізу засвідчують, що 99% обіцянок не виконано. Детальніша інформація про найважливіші з них наведена нижче.

Стан дотримання зобов’язань, що надані Прем’єр-міністром України місцевим органам виконавчої влади та представникам місцевого самоврядування

І. 20.02.2009 під час засідання Асоціації міст України (Загальні Збори Асоціації міст України) Главою Уряду оголошено низку обіцянок, зокрема:

1) ввести посаду віце-прем’єр-міністра з регіональної політики та питань житлово-комунального господарства.

Стан виконання: не виконано.

2) продовжити повноваження мерів чинної каденції (обраних до внесення змін до Конституції України), отже і міські голови, і місцеві ради обиратимуться на однаковий (5 років) термін.

Стан виконання: не виконано.

У Верховній Раді зареєстрований законопроект, поданий народними депутатами від фракції БЮТ (реєстр. № 4177 від 24.06.2009), яким передбачається, що строк повноважень сільського, селищного, міського голови, обраного на чергових виборах, а також сільської, селищної, міської, районної, обласної ради, депутати якої обрані на чергових виборах становить п’ять років. Повноваження сільських, селищних, міських голів, обраних на чергових виборах 26 березня 2006 року припиняються в момент вступу на цю посаду іншої особи, обраної на чергових виборах у 2011 році.

3) розробити новий законопроект про вибори депутатів місцевих рівнів, запровадивши «відкриті» списки, врахувати всі позитиви як мажоритарної так і пропорційної виборчих систем, у підсумку передбачивши відповідальність політичних сил, а не окремих депутатів за ситуацію в регіонах.

Стан виконання: не виконано.

4) запровадити кожні два тижня спільні зустрічі Уряду та Асоціації міст України та громад, а також враховувати кожну пропозицію Асоціації у постановах Кабінету Міністрів України.

Стан виконання: не виконано.

З моменту задекларованих зобов’язань ЗМІ не повідомляли про жодну зустріч у Кабінеті Міністрів з Асоціацією міст України та громад.

Водночас, виконавчий директор Асоціації міст України та громад, представник Української асоціації місцевих та регіональних влад, голова Чернігівської обласної ради та представник Ради сільських і селищних голів при Кабінеті Міністрів України присутні на засіданнях Кабінету Міністрів України. Хоча вони не наділені повноваженнями погоджувати проекти актів Кабінету Міністрів України.

Крім того, урядові рішення, що стосуються питань розвитку місцевого самоврядування не погоджуються із Асоціацією міст та органами місцевого самоврядування.

Наведемо таку інформацію. Розпорядження Кабінету Міністрів України від 13 травня 2009 року, яким затверджено Порядок використання у 2009 році коштів Стабілізаційного фонду, передбачених для реалізації інвестиційних проектів соціально-економічного розвитку регіонів не було погоджено з Асоціацією міст України та громад. Крім того, Асоціація міст України та громад висловила стурбованість щодо непропорційного розподілу Кабінетом Міністрів України коштів Стабілізаційного фонду в сумі 721 млн. грн. та наголосила на тому, що Перелік об’єктів «формувався у «закритому режимі» без використання конкурсних засад, що само по собі, може сприяти корупційним проявам та суб’єктивізму при відборі відповідних об’єктів» (лист від 23 червня 2009 року №5-155а).

Аналогічна ситуація щодо непогодження з органами місцевого самоврядування стосується також постанов від 20 травня 2009 року №489 та №522, якими затверджено порядок надання вихідних даних для проектування об'єктів містобудування та порядок проведення державної експертизи містобудівної документації. Те саме і стосується останнього рішення Кабінету Міністрів України, прийнятого 26 серпня 2009 року про зміни до порядку безоплатного оформлення та видачі громадянам України у 2009 році державних актів на право власності на земельні ділянки.

Не виконуючи зобов’язання щодо регулярних зустрічей з представниками Асоціації міст, Кабінет Міністрів для видимості співпраці з місцевим самоврядуванням додатково утворює як постійно діючий консультативно-дорадчий орган Кабінету Міністрів України – Раду з питань регіонального розвитку та місцевого самоврядування. При цьому, персональний склад та порядок її діяльності (функції, повноваження) безпосередньо формуються, регламентується та контролюється Прем’єр-міністром України.

5) провести за участю мерів міст України спеціальне засідання у парламенті, присвячене питанням місцевого самоврядування.

Стан виконання: не виконано.

За період з лютого по серпень місяць ц.р. у Верховній Раді України не зареєстровано проекту про ініціювання відповідних парламентських слухань за участю мерів міст України.

Лише 4.09.2009 планується позачергове засідання парламенту, задекларованою метою якого є вирішення проблем місцевої влади. Водночас, аналіз пакету законопроектів, запропонованих до розгляду Урядом, свідчить про імітацію роботи - левова частка проектів є далекою від вирішення наболілих проблем місцевого самоврядування і спрямована на технічне врегулювання окремих аспектів та вирішення таких третьорядних питань, як, наприклад, встановлення зразка посвідчення селищного голови чи віднесення посад керівників виконавчих органів міських рад, утворених у районах міст, до відповідних категорій посад в органах місцевого самоврядування (відповідно, реєстр. №4678, 3263).

6) Кабінет Міністрів України виділить 521 млн.грн. для збалансування цін на газ для бюджетних організацій (компенсація різниці між цінами на закупівлю імпортного природного газу, яка виникла у зв'язку з невідповідністю її показниками, що затверджені у місцевих бюджетах до моменту укладання угоди про купівлю продаж природного газу в 2009-2019 роках від 19.01.2009 р.)

Стан виконання: не виконано.

7) сприяння вирішенню проблеми розрахунків за природний газ через надання комерційними банками кредитів місцевим адміністраціям для підприємств теплокомуненерго (за результатами селекторної наради з керівниками місцевих органів влади та облкомунтеплоенерго з питань фінансування розрахунків за споживання природного газу 28.04.2009).

Стан виконання: частково виконано.

Дійсно, розпорядженням Уряду від 25.03.2009 №308-р «Деякі питання покриття тимчасових касових розривів міського бюджету м. Києва» Кабінетом Міністрів України погоджено оформлення простими векселями із строком погашення до двох років зобов’язань за кредитами, що одержуються Київською міськдержадміністрацією у банках для погашення заборгованості міського бюджету м.Києва перед АЕК «Київенерго» у сумі 1,2 млрд. грн. (для подальшого погашення заборгованості цієї компанії перед НАК «Нафтогаз України»).

Водночас, п.4 цього розпорядження містить доручення Мінфіну під час підготовки змін до Держбюджету-2009 та проектів Держбюджету на 2010 і 2011 роки передбачати виходячи з фінансових можливостей джерела фінансових ресурсів для здійснення розрахунків міського бюджету м.Києва за векселями, виданими згідно з цим розпорядженням.

Слід зазначити, що вказане розпорядження не тільки суперечить статті 73 Бюджетного кодексу, якою передбачено можливість здійснення місцевими бюджетами позичок у фінансово-кредитних установах на строк не більше трьох місяців у межах поточного бюджетного року і тільки за рішенням відповідної ради, але й чітко не визначає необхідних для погашення векселів джерел фінансування у наступних роках.

Започатковану практику стосовно всіх місцевих бюджетів Урядом було продовжено у постанові від 22.04.2009 №392 «Деякі питання фінансування розрахунків за природний газ суб'єктів господарювання, що виробляють теплову енергію, яка споживається населенням».

З приводу цієї постанови Асоціацією міст України було оприлюднене звернення до Прем’єр-міністра України Ю.Тимошенко, де зазначено, що переважна більшість членів Асоціації міст України та громад негативно відреагувала на вказане рішення Уряду, прийняте «з голосу» без попереднього обговорення з органами місцевого самоврядування та їх асоціаціями.

У зверненні вказано, що Асоціація оцінює зазначену постанову як спробу замасковано здійснити тиск на органи місцевого самоврядування з метою погашення заборгованості, яка утворилася станом на 01.04.2009 з різниці у тарифах на теплову енергію, що виробляється підприємствами житлово-комунального господарства, через здійснення ними запозичень, що можуть бути оформлені простими векселями. Асоціацією також зазначено, що оскільки вказана заборгованість утворилася з вини Уряду, то «було б логічно що саме Уряд повинен здійснювати відповідні запозичення згідно із цією постановою».

22.06.2009 Урядом прийнято постанову №644, якою передбачено надання державних гарантій за зобов'язаннями суб'єктів господарювання, що виробляють теплову енергію для споживання населенням, бюджетними установами та організаціями на суму 3,8 млрд.грн., за кредитами, наданими цим суб’єктам ВАТ «Ощадбанк», для погашення заборгованості перед НАК «Нафтогаз України».

Також 24.06.2009 і 08.07.2009 Урядом було внесені зміни до постанови №392, які визначили позичальниками у комерційних банків для погашення заборгованості, що утворилася перед НАК «Нафтогаз України», вже не місцеві бюджети, а суб’єктів господарювання - виробників теплової енергії для населення.

Вказаними змінами Урядом також доручено Мінфіну під час складання проектів Держбюджету на 2010-2012 роки передбачати кошти для погашення основної суми боргу відповідно до укладених угод та 50% витрат на його обслуговування.

Водночас, виходячи з вищезгаданого звернення Асоціації міст України, проблема тиску лише формально змістилася з органів місцевого самоврядування на комунальні підприємства, що є виробниками та/або постачальниками житлово-комунальних послуг.

Окремо слід зазначити, що вперше, починаючи з 2000 року, рівень оплати за газ підприємствами теплокомуненерго впав до рекордно низьких 49,8%.

8) в травні внести зміни до держбюджету 2009 року щодо перегляду неефективних видаткових статей бюджету з метою збільшення фінансування регіонів.

Стан виконання: не виконано.

Відповідні законопроекти на сьогодні не внесені Кабінетом Міністрів України чи представниками фракції БЮТ. Натомість Уряд збільшив на 697 одиниць чисельність центрального апарату міністерств, інших центральних органів виконавчої влади та на 40 одиниць Секретаріату КМУ, а також на 15524 одиниць - територіальних органів ЦОВВ.

ІІ. 23.05.2009 під час Всеукраїнської наради з питань соціально-економічного розвитку сільських населених пунктів за участю сільських, селищних голів Прем’єр-міністр оголосила такі обіцянки:

1) запровадження мораторію на проведення перевірок діяльності сільських та селищних рад, їх виконавчих органів і посадових осіб.

Стан виконання: частково виконано.

03.06.2009 Урядом прийнято постанову №549, якою тимчасово, до 31.12.2009, запроваджено відповідне обмеження щодо проведення перевірок органами МВС, Мінприроди, Держкомзему, Головдержслужби, ГоловКРУ, іншим органам виконавчої влади та їх територіальним підрозділам, що згідно із законодавством мають право здійснювати контроль за діяльністю сільських та селищних рад, їх виконавчих органів і посадових осіб.

Водночас, з урахуванням змін, внесених Урядом до цієї постанови постановою від 17.06.2009 №614, вказані обмеження не стосуються перевірок щодо використання бюджетних коштів, забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення і пожежної безпеки на об'єктах, що перебувають у власності відповідної територіальної громади, утримання автомобільних доріг і вулиць, а також тих, що проводяться за зверненнями фізичних і юридичних осіб про порушення відповідною сільською або селищною радою чи посадовою особою їх прав або за поданням відповідною радою до органу виконавчої влади письмового звернення про проведення перевірки.

Оскільки основна кількість перевірок стосується саме цих питань, обіцяне Прем’єр-міністром запровадження обмежень на проведення перевірок діяльності сільських та селищних рад, їх виконавчих органів і посадових осіб, носить абсолютно відносний характер.

Крім того, постановою №549 вказаним контролюючим органам надано дозвіл у період до 31.12.2009 приймати рішення про притягнення посадових осіб до адміністративної відповідальності лише у разі невиконання ними протягом 30 днів після надходження приписів про усунення виявлених порушень та не застосовувати санкції за порушення, усунуті на виконання припису.

Відповідно до Закону України «Про місцеве самоврядування» підстави, види і порядок відповідальності органів та посадових осіб місцевого самоврядування визначаються Конституцією України, цим та іншими законами (частина друга статті 74).

Намагаючись швидко виконати надані обіцянки, Прем’єр-міністр України знехтувала нормами законодавства і прийняла урядовий акт, хоча ці питання повинні щонайменше вирішуватись на рівні закону. І як наслідок, Генеральна прокуратура України опротестувала як таку, що суперечить вимогам законодавства постанову від 3 червня 2009 року №549.

2) використання коштів, отриманих від продажу частин встановленої кількості викидів парникових газів, передбаченого Кіотським протоколом, на реконструкцію й модернізацію котелень.

Стан виконання: не виконано.

Згідно з п.45 ст. 34 Закону України «Про Державний бюджет на 2009 рік» кошти, отримані до державного бюджету від продажу частин встановленої кількості викидів парникових газів, передбаченого статтею 17 Кіотського протоколу до Рамкової конвенції Організації Об'єднаних Націй про зміну клімату, мають використовуватись на реалізацію проектів, спрямованих на скорочення викидів або збільшення поглинання парникових газів.

На сьогодні Кабінет Міністрів України не затвердив порядок використання цих коштів.

За наявною інформацією кошти, що надійшли до бюджету у 2009 році від продажу частин встановленої кількості викидів парникових газів у обсязі понад 2,8 млрд. грн., Урядом використовуються для фінансування видатків споживання, тобто не за цільовим призначенням.

3) змінити Бюджетний кодекс та до 2010 року спрямувати до місцевих бюджетів 100% податку на землю, транспортного збору з автомобілів, збору за забруднення навколишнього середовища та 10% від планового податку на прибуток, 50% перевиконання встановленого плану підприємств, що знаходяться в сільських, селищних населених пунктах.

Стан виконання: частково виконано.

Кабінетом Міністрів України подано до Верховної Ради України наступні законопроекти:

– «Про удосконалення системи місцевих податків і зборів в Україні» реєстр. №4561 від 29.05.2009 (передбачає оптимізацію переліку податків і зборів, розширення об’єктів і бази оподаткування, що призведе до збільшення надходжень до місцевих бюджетів);

– «Про внесення змін до Закону України «Про плату за землю» реєстр. №4562 від 29.05.2009 (збільшується втричі податок за земельні ділянки в межах населених пунктів, незалежно від того, до якої категорії земель вони віднесені, та за земельні частки (паї) за рішенням відповідної сільської, селищної, міської ради чи районної державної адміністрації у разі встановлення фактів невжиття заходів щодо боротьби з бур'янами або невикористання земельної ділянки, а також – у п’ять разів за земельні ділянки, що перебувають у постійному користуванні суб’єктів господарювання);

– «Про внесення змін до Декрету Кабінету Міністрів України «Про державне мито» реєстр. №4564 від 29.05.2009 (пропонується збільшити у 10 разів ставки державного мита, що стягується за нотаріальні дії, вчинювані державними нотаріальними конторами і виконавчими комітетами сільських, селищних, міських Рад народних депутатів);

– «Про особливості застосування спрощеної системи оподаткування, обліку та звітності суб'єктів малого підприємництва» реєстр. №4549-1 від 29.05.2009 (передбачається, що обмеження, визначені абзацом четвертим статті 7 Указу Президента України від 3 липня 1998 р. №727 «Про спрощену систему оподаткування, обліку та звітності суб’єктів малого підприємництва», не поширюються на суб'єктів підприємницької діяльності, які надають житлово-комунальні послуги в сільській місцевості, а також учасниками та засновниками яких є органи місцевого самоврядування);

– «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо регулювання земельних відносин» реєстр. №4560 від 29.05.2009 (передбачається надання сільським та селищним радам повноважень щодо погодження вибору земельних ділянок для розміщення об’єктів за межами відповідних сіл та селищ, запровадження процедури «єдиного вікна» при безоплатній приватизації земельних ділянок громадянами, надання дозволу сільським, селищним та міським радам спрямовувати кошти, що надходять у порядку відшкодування втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, на задоволення потреб відповідних територіальних громад тощо).

Підсумовуючи, можна зазначити, що запропоновані законопроекти передбачають урегулювати низку наданих обіцянок. Комплексне вирішення цих питань передбачено, у змінах до Бюджетного кодексу України.

Водночас 18.07.2009 Президентом України накладено вето на прийнятий парламентом 23.06.2009 Закон «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України» (реєстр. №2709), який передбачає викладення чинного Кодексу у новій редакції та запровадження нової моделі регулювання бюджетних відносин в Україні.

Слід зауважити, що переважну більшість зауважень та пропозицій Глави держави до цього Закону Головним науково-експертним управлінням Верховної Ради України було визнано такими, що заслуговують на увагу.

Зокрема, вказаний Закон дійсно містить положення щодо розширення бази фінансування бюджетів місцевого самоврядування, однак не вирішує адекватно проблеми збалансування відповідних повноважень бюджетів різних рівнів. Цей Закон також передбачає наповнення місцевих бюджетів за рахунок податку з доходів фізичних осіб тільки з 2011 року, а за рахунок податку на нерухоме майно (нерухомість) – до прийняття Верховною Радою України відповідного податкового закону.

Крім того, нова редакція Кодексу не враховує цілу низку положень Конституції України та Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» у частині щодо визначених повноважень територіальних громад самостійно вирішувати питання місцевого значення, а також положень Основного Закону України щодо повноважень Уряду у бюджетній сфері, у т.ч й щодо розпорядження ресурсами місцевих бюджетів.

III. 06.07.2009 під час Всеукраїнської конференції малих міст Прем’єр-міністр України пообіцяла сприяти наданню м.Українка Обухівського району Київської області статусу міста обласного значення.

Стан виконання: не виконано.

Урядом прийнято постанову від 24.06.2009 р. №634, якою передбачено звернутися до Київської облради (зі 114 мандатів облради 60 обрано від БЮТ) з проханням невідкладно розглянути результати місцевого референдуму, який відбувся 7 вересня 2008 р. у м.Українка, і подати Верховній Раді пропозиції щодо надання місту статусу обласного значення, передбачивши закріплення меж цього міста відповідно до визначеної території діяльності цієї міської ради.

На сьогодні у Верховній Раді не зареєстроване відповідне подання.
Автор: УкрЗахідІнформ .
ОЦІНИТИ НОВИНУ
3 (голосів: 0)
Наступна новина: Глава держави позитивно ...

КОМЕНТАРІ