Ще до старту президентської виборчої кампанії, соціологія, на жаль, вкотре стає знаряддям махінацій та маніпуляцій суспільною свідомістю, заявляє ВО "Свобода".
Дослідження, проведене 8-12 вересня Національним інститутом стратегічних досліджень стверджує: президентський рейтинг лідера Всеукраїнського об’єднання «Свобода» Олега Тягнибока три тижні тому становив 2,9%. Такий показник підтримки Олега Тягнибока виглядає більш-менш співмірним із результатами, які оголошували впродовж останнього півроку інші відомі соціологічні фірми. Аж раптом в інформаційний простір вкидаються дані опитування, проведеного у вересні «Українським демократичним колом» на замовлення Інституту політики – структури, близької до БЮТу. Згідно з цим «дослідженням» рейтинг лідера «Свободи» Олега Тягнибока «випарувався» і складає… 0,3%. Тобто є меншим майже у 7-10 разів(!) від показників усіх інших соціологічних фірм.
Розслідуючи «катастрофічне падіння» підтримки Олега Тягнибока, прес-служба Всеукраїнського об‘єднання «Свобода» порівняла цифри попередніх опитувань, здійснених відомими соціологічними установами за період з травня по вересень 2009 року. Виявилося, що підтримка лідера ВО «Свобода» Олега Тягнибока за останні півроку жодного разу не вказувалася меншою, ніж 1,4%. Упевнитися в цьому можна переглянувши таблицю.
| КМІС | «Інмарк – інформація та маркетинг» | НІСД | КМІС | Консорціум соціологів | «Нью Імідж Маркетинг Груп» | Центр Разумкова | «Українська проектна система» | НІСД
| «Українське демократичне коло» |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
В. Янукович | 34,7% | 24,2% | 22,6% | 34,7% | 25,8% | 23,3% | 26,8% | 24,0% | 21,3% | 28,9% |
Ю. Тимошенко | 22,0% | 15,2% | 13,8% | 21,5% | 16% | 15,1% | 16,3% | 12,8% | 14,0% | 20,8% |
А. Яценюк | 19,2% | 10,7% | 12,1% | 17,6% | 12,3%, | 6,4% | 13,4% | 5,7% | 10,1% | 10,8% |
В. Литвин | 3,7% | 9,3% | 6,9% | 3,8% | 3,9% | 8,4% | 3,9% | 8,7% | 4,3% | 3,2% |
П. Симоненко | 6,0% | 4,5% | 6,2% | 5,7% | 3,8% | 4,2% | 5,5% | 3,5% | 4,0% | 4,3% |
В. Ющенко | 3,0% | 2,2% | 7,5% | 3,5% | 3,0% | 3,1% | 5,1% | 2,9% | 7,1% | 3,3% |
О. Тягнибок | 1,7% | 3,4% | 3,3% | 2,0% | 1,4% | 2,1% | 1,9% | 1,9% | 2,9% | 0,3% |
С. Тігіпко | 0,4% | 4,1% | - | 1,0% | 0,8% | 1,4% | 1,7% | - | - | 3,8% |
А. Гриценко | 0,8% | - | - | 1,3% | - | 1,1% | 0,7% | - | - | 1,0% |
О. Мороз | - | - | 2,5% | - | - | - | 0,8% | - | 1,6% | 0,4% |
Н. Вітренко | - | - | - | - | 1,2% | - | 0,5% | - | - | 1,6% |
І. Богословська | - | - | - | - | - | - | - | - | - | 0,7% |
Як показують результати опитувань, за підтримкою громадян України Олег Тягнибок впродовж останнього півріччя твердо входить у першу сімку кандидатів на посаду Президента України. Такі дані чітко фіксуються, незважаючи навіть на маніпуляції із бланком опитування: кандидат від «Свободи» просто відсутній у деяких запропонованих варіантах анкет і респонденти могли вписати прізвище Тягнибока хіба що у графу «Інший кандидат». При цьому найнижчий результат лідера «Свободи» – 1,4% – вказувало опитування, яке проводилося за участю… того ж таки одіозного «Українського демократичного кола».
Так зване опитування за версією «Українського демократичного кола» від 10-16 вересня 2009 року «малює» аномально низький рейтинг лідера ВО «Свобода». Натомість відсотки деяких кандидатів, які явно пасуть задніх, зненацька почали «випинатися». Таким чином лідера «Свободи» (підтримка якої, як відомо, щовиборів наростає) начебто враз «обігнали»: Н. Вітренко (довіра до якої з року в рік неухильно падає), безпартійний С. Тігіпко, «перший непрохідний» А. Гриценко, і, навіть, О. Мороз та І. Богословська. Відтак Олег Тягнибок «опинився» аж дванадцятим серед кандидатів. Оскільки опитування «Українському демократичному колу» замовив Інститут політики, який заснував Микола Томенко (заступник голови Блоку Юлії Тимошенко), є вагомі підстави вважати його штабним замовленням БЮТу, а оприлюднені результати – маніпулятивними.
Досвід попередніх виборів показує, що соціологічні маніпуляції є першим кроком на шляху до фальсифікації результатів народного волевиявлення. Спроби приховати реальну динаміку суспільної підтримки «Свободи» та її лідера можуть свідчити про намір Блоку Юлії Тимошенко фальшувати згодом результати виборів, так щоби це виглядало правдоподібно.
«Свобода» нагадує махінаторам із БЮТу, чим закінчилися подібні облудні ігрища під час позачергових виборів до Тернопільської обласної ради 15 березня 2009 року. Тоді, за місяць до виборів, те ж саме «Українське демократичне коло» на замовлення того ж таки Інституту політики також показувало рейтинги, згідно з якими на виборах до Тернопільської облради за Блок Юлії Тимошенко проголосували би 26,0% виборців, а за Всеукраїнське об’єднання «Свобода» – 10% (http://polityka.in.ua/info/225.htm). Показово, що козиряючи захмарними «рейтингами», Блок Юлії Тимошенко врешті, у наслідок реального волевиявлення, отримав лише… 8,12% голосів (у 3,2 рази менше ніж віщувало «Українське демократичне коло»). Натомість «Свобода» здобула 34,69%, тобто в 3,47 рази більше ніж «малювали» Інститут політики та «Українське демократичне коло».
З огляду на викладене, вважаємо, що використання даних так званих соціологічних досліджень «Українського демократичного кола» для висвітлення виборчих уподобань українців є неприйнятним.
Закликаємо українських соціологів дати належну оцінку «художній творчості» «Українського демократичного кола» і не залучати подібних «експертів» до участі в соціологічних консорціумах. Застерігаємо засоби масової інформації від довірливого використання результатів замовних «опитувань» соціологічних фірм, належних до кандидатів у Президенти.
Примітки.
1. Опитування проведене КМІС 21-31 травня 2009 року, опитано 2008 респондентів, похибка вибірки не перевищує 3.3% для показників близьких до 50%, 2,8% - для показників близьких до 25%, 2,0% - для показників близьких до 10%, 1,4% - для показників близьких до 5%.
2. Опитування проведене «Інмарк – інформація та маркетинг», 25 квітня-6 травня 2009 року, опитано 6 573 респондентів, похибка вибірки 1,3%.
3. Опитування проведене Національним інститутом стратегічних досліджень 12-16 червня 2009 року, опитано 2008 респондентів, похибка вибірки 2,1 %.
4. Опитування проведене КМІС 12-22 червня 2009 року, опитано 2012 респондентів, похибка вибірки не перевищує 3,3% для показників, близьких до 50%, 2,8% — для показників, близьких до 25%, 2% — для показників, близьких до 10%, 1,4% — для показників, близьких до 5%.
5. Опитування проведене на замовлення «Українського фонду підтримки реформ», Центр соціальних та маркетингових досліджень SOCIS, Київський міжнародний інститут соціології, компанія R&B Group, Український центр економічних та політичних досліджень ім. О. Разумкова, центр «Соціальний моніторинг», центр «Українське демократичне коло», компанія «ФОМ-Україна». 26 червня-9 липня 2009 року, опитано 10422 респондентів, похибка вибірки 0,9%
6. Опитування проведене «Нью Імідж Маркетинг Груп», 19-24 липня 2009 року, опитано 2 279 респондентів, похибка вибірки 2,1%
7. Опитування проведене Центром Разумкова 20-28 липня 2009 року, опитано 2006 респондентів, похибка вибірки 2,3%.
8. Опитування проведене «Українська проектна система», 21-30 липня 2009 року, опитано 2511 респондентів, похибка вибірки 2%.
9. Опитування проведене Національним інститутом стратегічних досліджень 8-12 вересня 2009 року, опитано 2010 респондентів, похибка вибірки 2,2%.
10. Опитування проведене «Українське демократичне коло» на замовлення Інституту політики, 10-16 вересня 2009 року, опитано 1200 респондентів, похибка вибірки 2,9%.
Прес-служба Всеукраїнського об’єднання «Свобода»