Львів: Управління соціального захисту настійливо просить мешканців подавати правдиву інформацію при оформленні соціальних допомог

Львів: Управління соціального захисту настійливо просить мешканців подавати правдиву інформацію при оформленні соціальних допомог

30.11.12 22:52 0 1768
Мета системи соціального захисту населення – забезпечення реалізації конституційних гарантій права громадян на соціальний захист. Система соціальних виплат спрямована на поліпшення матеріального забезпечення соціально вразливих верств населення, подолання бідності та зниження ступеня розшарування суспільства за рівнем доходів. Контроль за правильністю надання державної соціальної допомоги та використання коштів Державного бюджету України, спрямованих на ці потреби, здійснює Інститут соціальних інспекторів в Україні, який запроваджено в 2001 році. Саме через державних соціальних інспекторів органи соціального захисту мають можливість вивчити всі обставини сім’ї, яка звернулась за призначенням соціальної допомоги, та надати їй всебічну допомогу.

На кінець поточного року, у районних відділах соціального захисту Львова на обліку перебуває біля 40 тис. одержувачів різних видів соціальних допомог та понад 11 тис. одержувачів субсидій, з поміж них: 4,4 тис. одержувачів допомоги на дітей одиноким матерям, 19,5 тис. одержувачів допомоги по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку, 13,7 тис. одержувачів одноразової допомоги при народженні дитини, і близько 1 тис. одержувачів допомоги по вагітності й пологах, та державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім’ям.

Зараз в управлінні соціального захисту працює 12 державних соціальних інспекторів, по двоє на кожен район міста. В межах наданих повноважень ними проведено 78 зустрічних перевірок із підприємствами, установами, організаціями різних форм власності, внаслідок чого виявлено порушень на загальну суму  понад 4,5 тис. грн.

Кількість проведених обстежень матеріально-побутових умов сім’ї (у т.ч. зі складанням акту обстеження) – 3 тис. З них перевірок цільового використання коштів одноразової допомоги при народженні дитини (у т.ч. спільно з представниками служби у справах дітей, представників лікувальних закладів тощо) – 671. При цьому у двох випадках встановлено 2 випадки нецільового використання зазначених коштів. У 6 випадках відділами соціального захисту в установленому порядку прийнято рішення про припинення надання одноразової допомоги при народженні дитини.

В установленому порядку подано більше 4 тис. запитів у ДАІ, БТІ, ДПІ в м. Львові, інші підприємства, установи та організації різних форм власності для отримання інформації щодо достовірності даних, наданих 60 тис. осіб та членів їх сімей, які звернулися за призначенням різних видів соціальних допомог. За результатами отриманих відповідей опрацьовано понад 12 тис. справ щодо надання  достовірності та повноти інформації про доходи та майновий стан громадян. В ході перевірок та опрацювання виявлено 519 випадків подання громадянами недостовірної інформації про доходи та майновий стан, в результаті чого припинено виплати допомоги та визначено надміру виплачених коштів на загальну суму 410 тис.грн. З них на вимогу державних соціальних інспекторів повернуто до державного бюджету кошти на загальну суму  285 тис.грн., що становить 69,4% від загальної суми коштів, які підлягають поверненню. Залишок коштів до повернення становить 125,4 тис. грн. (за 2012 рік).

Державними соціальними інспекторами проводиться також перевірка правильності призначення (перерахунку) та виплати пенсій органами пенсійного фонду України, так цього річ, перевірено 13 тис. пенсійних справ, виявлено 70 порушень, які були виправлені у ході перевірки.

Загалом у зв’язку з тим, що мешканці міста відмовились повернути надміру виплачені з їх вини кошти за призначеними соціальними допомогами, управлінням (відділами) соціального захисту упродовж 2007-2012 років подано 353 позови про стягнення в судовому порядку надміру виплачених бюджетних коштів в сумі понад 700 тис. грн. з яких:

* 118 позовних заяв на суму 85 тис. грн. залишено без розгляду судами першої інстанції у зв’язку з добровільним поверненням коштів боржниками (після звернення органів соціального захисту до суду);

* у  154 справах прийнято судові рішення про задоволення позовних вимог органу соціального захисту на загальну суму  386 тис. грн.;

* у 42 справах прийнято судові рішення про відмову у задоволенні позовних вимог органу соціального захисту на загальну суму 87 тис. грн. (з них у 40 справах відмовлено у задоволенні позовних вимог у зв’язку з пропуском строку звернення до суду, адже, як правило, періодом стягнення у зазначених судових справах є 2003-2006р.р., тобто період, коли відділи соціального захисту були структурними підрозділами районних адміністрацій);

* у 9 справах судом закриті провадження у зв’язку зі смертю боржників (загальна сума позовів 7 тис. грн.);

* 1 позов на суму 6,3 тис. грн. залишено без розгляду у зв’язку з нововиявленими під час судового розгляду справи обставинами (відсутність підстав для повернення коштів);

* в 1-й справі на суму 5,6 тис. грн. до відповідача судом застосовано примусові заходи медичного характеру;

* 28 позовних заяв на загальну суму 92 тис. грн. знаходяться на стадії судового розгляду в судах першої інстанції та апеляційної інстанції (вирішення питання підвідомчості справ). 

Слід зазначити, що судами різних інстанцій не завжди дотримуються строки розгляду справ, через що питання про стягнення надміру виплачених коштів вирішуються досить тривалий час.

Виконання судових рішень, що набрали законної сили, здійснюється у порядку, визначеному Законом України “Про виконавче провадження”. Працівники управління здійснюють супровід (у т.ч. контроль) усіх виконавчих проваджень, стягувачами у яких є управління та/або відділи соціального захисту.

При цьому, за результатами заходів, вжитих управлінням та органами державної виконавчої служби, боржниками повернуто в Державний бюджет близько 77 тис. грн. надміру виплачених коштів. Питання про стягнення решти суми, що підлягає поверненню згідно з рішенями судів, перебуває на стадії виконавчого провадження,

Проблеми в діяльності державних соціальних інспекторів:

* немає єдиного критерію визначення нужденності сім’ї, державні соціальні інспектори покладаються на суб’єктивне судження про рівень життя заявників;

* виконання покладених на державного соціального інспектора функцій вимагає високої кваліфікації, проте матеріальне заохочення та слабка система підвищення кваліфікації не дозволяє тримати кваліфікаційний рівень соціальних інспекторів на достатньому рівні;

* матеріально-технічне забезпечення соціальних інспекторів недостатнє;

* навантаження соціального інспектора значне, що призводить до зниження ефективності його роботи;

* відсутній уніфікований програмно-аналітичний комплекс та база даних одержувачів різних видів соціальних допомог, субсидій, пільг та соціальних послуг;

* відсутня нормативна база та програмне забезпечення, що б дозволило здійснювати обмін інформацією між різними організаціям, зокрема ДПА, БТІ, ДАІ тощо в електронному форматі в режимі реального часу;

* не вистачає відповідного підрозділу у Міністерстві соціальної політики України, який би безпосередньо займався координацією роботи соціальних інспекторів та підвищенням його інституційної спроможності; з одного боку, соціальні інспектори повинні контролювати правильність призначення соціальної допомоги та робити відповідні перевірки, з іншого – повинні проводити пошук нужденних сімей та визначати причини нужденності, –  така різноплановість призводить до низької ефективності роботи.

У світовій практиці не існує аналогів інституту соціальних інспекторів у тій формі, в якій вони існують в Україні. В інших країнах використовуються або соціальні працівники, які покликані визначати нужденні сім’ї та допомагати їм (наприклад, в країнах Східної Європи), або інспектори, які займаються виключно боротьбою із шахрайством (як-от у Великобританії). В Україні на державних соціальних інспекторів покладено значні обов’язки, водночас не надано відповідних повноважень.

Першочергові заходи:

Підвищити статус державного соціального інспектора та престижність служби в інституції соціального інспектування шляхом надання соціальним інспекторам ширших повноважень, як-от припинення виплати допомоги чи то проведення “слідчих дій” у підозрілих справах, покращення матеріального забезпечення, створення достойних умов праці;

Підвищити ефективність обстежень матеріально-побутових умов сім’ї, що проводяться соціальними інспекторами, шляхом (зменшення кількості комісійних справ, запровадження механізму відбору «підозрілих» справ до обстеження на основі непрямої оцінки доходу заявника; запровадження бальної оцінки матеріально-побутових умов сім’ї та надання соціальному інспектору права виносити підозрілі справи на розгляд комісії);

Проаналізувати можливість розроблення, створення і подальшого вдосконалення єдиної бази даних одержувачів усіх видів соціальної допомоги;

Створити систему професійного навчання державних соціальних інспекторів;

Ухвалити єдиний Порядок співпраці державних соціальних інспекторів з соціальними службами різних відомств;

Запровадити дієвий моніторинг роботи державних соціальних інспекторів та широке висвітлення цієї роботи в засобах масової інформації.

— Підводячи підсумки роботи державних соціальних інспекторів, хочеться звернутися до мешканців Львова, які подають у відділи соціального захисту заяви про призначення різних видів соціальних допомог та виплат, керівників установ, організацій, підприємств, які видають громадянам довідки про доходи та майновий стан. Подання будь-якої недостовірної інформації створює незручності для Вас та членів Вашої сім’ї. — Адже виникає необхідність надання пояснень особами, які звертаються за призначенням соціальної допомоги, та членами їх сімей, посадовими особами, які видають довідки з заниженими розмірами доходів громадян, проведення додаткових перевірок (у тому числі зустрічних), обстежень матеріально-побутових умов проживання сімей, подання матеріалів справи в суд тощо. Як наслідок, в результаті подання недостовірної чи неповної інформації про доходи мешканці інколи зобов’язані повернути надмірно отриману з їх вини соціальну допомогу у розмірі, що в декілька разів перевищує місячні доходи сім’ї. В окремих випадках подання недостовірної інформації позбавляє громадян права на отримання соціальної допомоги, яка, можливо, сім’ї дуже необхідна, зокрема, державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім’ям — Наталя Федорович, начальник управління соціального захисту

Про це повідомили у Львівській міській раді
Автор: УкрЗахідІнформ .
ОЦІНИТИ НОВИНУ
3 (голосів: 0)
Попередня новина: В Чернівецькій області ...
Наступна новина: Діти-сироти побували на ...

КОМЕНТАРІ