Ставлячи на меті подолання конфліктів між членами сімей, а також недопущення таких фактів на майбутнє, 15 листопада 2001 року було прийнято Закон України «Про попередження насильства в сім’ї». Він визначає насильство в сім’ї як будь-які умисні дії фізичного, сексуального, психологічного чи економічного спрямування одного члена сім'ї по відношенню до іншого, якщо ці дії порушують конституційні права і свободи члена сім'ї як людини та громадянина і наносять йому моральну шкоду, шкоду його фізичному чи психічному здоров'ю. Отже, законодавець вирізняє чотири можливі види сімейних «сутичок», котрі, як свідчить практика, тісно переплітаються і мотивують одна одну.
- Якщо взяти до прикладу порушення даних норм на рівні адміністративного законодавства протягом восьми місяців цього року та аналогічного періоду у минулому році, то спостерігається певний спад, - аналізує ситуацію заступник начальника Млинівського РВ Віктор Антонюк. – Так, у 2013 році співробітники райвідділу задокументувалим 163 порушення, передбачених статтею 173-2 (Вчинення насильства в сім'ї, невиконання захисного припису або непроходження корекційної програми) Кодексу України про адміністративні правопорушення (КУпАП), 2012-го - 222 такі факти. Левова частка сімейних насильників – чоловіки (лише по вісім порушень за вказані періоди вчинено жінками).
Здійснення функції попередження подібних випадків даним Законом покладено на ряд органів і установ, які взаємодіють між собою на підставі відповідного наказу Міністерства України у справах сім’ї, молоді та спорту і МВС України. Міліцейські підрозділи - служба дільничних інспекторів та кримінальна міліція у справах дітей – це ті структурні одиниці, які безпосередньо спілкуються із учасниками сімейних конфліктів.
- За кожним зверненням громадян щодо насильницьких дій між членами сімей правоохоронцями проводиться перевірка, - зазначає Віктор Антонюк. – Відносно порушника складається адміністративний протокол (якщо його дії не підпадають під ознаки злочину), що розглядається у суді. Хочеться відмітити, що санкція статті 173-2 КУпАП передбачає штраф від 3 до 5 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або громадські роботи на строк від тридцяти до сорока годин, або виправні роботи на строк до одного місяця з відрахуванням двадцяти відсотків заробітку, або адміністративний арешт на строк до 5 діб – для осіб, які вперше піддаються відповідальності. Тим, хто вдруге протягом року вчиняє дане порушення, рішенням суду може бути обрано адмінарешт на строк до 15 діб.
Про усі факти сімейного насильства міліція повідомляє структурний підрозділ, відповідальний за реалізацію держаної політики щодо попередження насильства в сім’ї. Після цього сімейний «дебошир» ставиться на міліцейський облік для проведення із ним подальшої профілактичної роботи.
Варто наголосити, що наведені вище чисельні показники фактів насильства містять ознаки адмінправопорушення. Окрім цього, сімейне насильство є наслідком певної кількості злочинів. Найбільш резонансними серед них цьогоріч можна виділити спричинення тяжких тілесних ушкоджень 38-річним Василем своїй 58-річній матері Галині, смерть 31-річного Володимира від руки 55-річного батька Богдана, а також остання сварка 31-річної Руслани та 37-річного Сергія, яка для останнього закінчилась трагічно.
Правоохоронці сподіваються, що для більшості дана профілактика послужить надійним застереженням, люди збережуть не лише родинні відносини, але й здоров’я та життя і запам’ятають, що сімейні негаразди краще вирішувати мирними методами, не відстоюючи свою позицію за допомогою кухонних ножів чи інших підручних засобів. Якщо досягти нормального розміреного співжиття під одним дахом не вдається, то не варто перетворювати в норму те, що виходить за рамки моралі та законів.
Олеся БОНДАРЕЦЬ,
Млинівський РВ (із обслуговування Демидівського
та Млинівського районів)
Автор: головний редактор УкрЗахідІнформ
.
Попередня новина: Яремчанська міська рада: ...
Наступна новина: У Львівській області ...