Якість надання адміністративних послуг - головний критерій діяльності ЦНАП м. Чернігова

Якість надання адміністративних послуг - головний критерій діяльності ЦНАП м. Чернігова

08.05.14 09:28 0 831
Нещодавно на веб-сайтах Чернігова мешканці міста та Чернігівської області мали можливість ознайомитись зі статтею «Два ЦНАПи на Десні – два результати» підготовленою консультантом ЧОО ВМГО «Демократичні перетворення України» Іваном Сікорою. В статті наводиться порівняльний аналіз роботи Центрів надання адміністративних послуг (далі ЦНАП) м. Чернігова та Деснянської районної державної адміністрації м. Києва.

В черговий раз поверхове вивчення предмету обговорення призводить до порівняння того, що не може бути порівняно. Взято за критерій оцінки діяльності Центрів кількісні показники наданих послуг, а не якість їх надання і відповідність організації діяльності ЦНАПів діючому законодавству України.

Можна тільки вітати висвітлення кращих практик з організації надання адміністративних послуг, наприклад, ЦНАПів міст Харкова, Луцька, Вінниці. При наявності розбіжностей в питаннях створення та функціонування їх досвід цікавий і може бути використаний в практичній діяльності. Але чому взято за приклад ЦНАП Деснянської РДА м. Києва, який ніяк під категорію «передовиків» не підпадає, про що свідчать результати громадського моніторингу, залишається незрозумілим.

Так за результатами моніторингу ЦНАП Деснянської РДА м. Києва отримав загальну оцінку 608 балів з 1000 можливих. За цими показниками він займає лише 12 місце з 19 ЦНАПів, які залучались до громадського моніторингу. До речі за попередньою оцінкою ЦНАП м. Чернігова отримав 651 бал і це при тому, що організатори моніторингу безпідставно (заперечення від управління адміністративних послуг надані організаторам моніторингу в письмовому вигляді з додаванням фотографій) зняли близько 150 балів, тому що перебуваючи в приміщенні Центру «не помітили» розміщені в ньому відділення банку «Демарк», кіоск з надання супутніх послуг (продаж канцтоварів, кави/чаю, ксерокопіювання документів), наявність буклетів, інформаційних папок на столах в зоні очікування тощо.

Як свідчать результати моніторингу, ЦНАП Деснянської РДА м. Києва вже майже два роки працює без Регламенту - основного документу, який визначає завдання, організацію та режим роботи Центру, його внутрішню структуру, відповідальність і функції учасників, врегульовує питання їх взаємодії, організацію внутрішнього контролю за наданням адміністративних послуг.

Встановлення розкладу роботи ЦНАПу (з 9.00 до 18.00, а у п’ятницю до 16.45 з 45 хвилинною перервою на обід при двох вихідних днях) порушує вимогу Закону України «Про адміністративні послуги», де визначено наступний режим роботи Центрів: прийом 6 днів на тиждень, не менше 7 годин щодня без перерви на обід, двічі на тиждень прийом до 8 години вечора).

За висновками моніторингу ЦНАП не пристосований для прийому осіб з обмеженими фізичними можливостями, тому що незабезпечено для них необхідних зручностей, як-от, кімнати особистої гігієни, пандусу на сходах до вбиральні.

ЦНАП Деснянської РДА не має власного веб-сайту, а веб-сайт Деснянської РДА містить лише перелік адміністративних послуг, адресу і години прийому у ЦНАПі.

В приміщенні ЦНАПу не забезпечена можливість суб’єктам звернень отримати такі супутні послуги як копіювання документів, придбання канцтоварів та бланків.

В Центрі відсутня практика проводити внутрішній моніторинг функціонування ЦНАП та якості надання адміністративних послуг.

Але головним недоліком є те, що при утворенні ЦНАПу Деснянською РДА м. Києва незмінною залишилась концепція надання адміністративних послуг, що не узгоджується з принципами, затвердженими Законом України «Про адміністративні послуги» – адміністративна послуга повинна надаватись через адміністратора/державного адміністратора. Працівники адміністративних органів – структурних підрозділів РДА і як і до запровадження Закону, приймають суб’єктів звернень у своїх кабінетах, а не у відкритій робочій зоні Центру. То що ж змінилося в практиці надання адміністративних послуг, з чого брати приклад?

Наведені недоліки в організації роботи ЦНАП Деснянської РДА м. Києва, зважаючи на те, що всі подібні організаційні питання в ЦНАП м. Чернігова вирішені ще з моменту утворення, показує, що ці два Центри об’єднує лише їх географічна прив’язка до р. Десни.

В ЦНАПі Деснянської РДА м. Києва надаються 69 адміністративних послуг 19 суб’єктами надання адміністративних послуг. А через ЦНАП м. Чернігова надаються 157 адміністративних послуг 32 суб’єктами надання.

За рахунок чого ж в ЦНАПі Деснянської РДА м. Києва кількість відвідувачів за 2013 рік склала 127 000, а в ЦНАПі м. Чернігова - 52 000.

Перш за все за рахунок надання 38 соціальних послуг службою у справах дітей (24 послуги) і управління праці та соціального захисту населення (14). Крім того до обліку взято і послуги, які адміністративні органи надають безпосередньо, а не через адміністраторів.

Ми переконані, що не можна за рахунок збільшення кількісних показників забувати про людей задля яких власне і здійснюється реформа надання адміністративних послуг.

Це стосується соціальних послуг, які в Чернігові у повному обсязі надають управління праці та соціального захисту населення районних у місті рад. В приміщеннях управлінь для цього створені всі необхідні умови для отримання повного спектру соціальних послуг в одному місці.

В ЦНАПі Деснянської РДА м. Києва соціальні послуги, що надаються, стосуються визнання статусу особи для отримання соціального захисту та видачі довідок, а не призначення конкретної допомоги чи субсидій, які населенню приходиться отримувати в іншому місці. Цим самим порушуються вимоги Закону України «Про адміністративні послуги», який покладає обов’язки на адміністративні органи самим збирати необхідні документи для надання послуг, а не «ганяти» по кабінетам людей, більшість з яких поважного віку. До того ж видача довідки є проміжним рішенням, етапом, а не кінцевим результатом послуги, тому їх не можна включати до загальної статистики прийомів за Центр (що зроблено в ЦНАПі Деснянської в м. Києві РДА).

Загалом управління адміністративних послуг міської ради не має повноважень самостійно збільшувати або зменшувати кількість адміністративних послуг, оскільки відповідно до діючого законодавства перелік адміністративних послуг затверджує орган, який утворив ЦНАП. Крім того, Кабінет Міністрів України вже більше року не приймає відповідний Перелік послуг органів виконавчої влади, які надаються через ЦНАП, тому і не дивно, що місцеві органи влади формують перелік послуг на своє розуміння, виходячи з особливостей регіону.

Головний наш пріоритет - забезпечити суб’єктам звернень отримання послуг за найменших фінансових та часових втрат, гарантувати унеможливлення вимагання суб’єктами надання послуг від заявників не передбачених діючим законодавством документів, та виключити випадки відвідування адміністративних органів для отримання проміжних рішень (погоджень, висновків, довідок).

Підтвердженням цьому є данні про роботу Центру надання адміністративних послуг м. Чернігова.

Протягом 2013 року до Центру звернулись 52 033 суб’єкта звернення, в тому числі 43 628 - для подачі заяви та за отриманням результату послуги і 8 405 - для отримання консультації.

За 3 перших місяці 2014 року вже прийнято 14 434 суб’єкта звернень, з яких 10 156 звернулись із заявами, 1 458 - за отриманням результатів послуг, та 2820 за консультаціями.

Кількість звернень, які надходили в середньому щомісяця зросла з 827 у перші місяці 2013 року до 4588 станом на кінець року та до 4811 у першому кварталі 2014 року.

За рахунок контролю з боку державних адміністраторів та адміністраторів за термінами та порядком надання адміністративних послуг, моніторингу за наданням адміністративних послуг, що відповідно до Порядку організації роботи учасників Центру проводиться двічі на місяць, значно (у рази) скоротилась кількість порушень термінів надання адміністративних послуг, особливо у порівнянні з тим, коли послуги надавались адміністративними органами безпосередньо.

Так, в ЦНАПі м.Чернігова протягом 2013 року мали місце випадки перевищення термінів по 362 заявам суб’єктів звернень з 23 324 поданих, що склало 1,55% (майже в 5 раз менше ніж в середньому по Україні), а протягом чотирьох місяців поточного року зафіксовано лише 12 подібних випадків на 12 930 поданих заяв.

УЦНАПі м. Чернігова кількість відмов суб’єктам звернень у наданні послуг адміністративними органами зменшилась з 3,6 % від поданих заяв в середньому за 2013 рік та до 1,7% в 2014 році. В середньому по Україні цей показник в 2013 році був на рівні 13,5 %. При цьому, ми вимагаємо від адміністративних органів надавати письмові законодавчо обґрунтовані відмови, за чим слідкують адміністратори/державні адміністратори.

Опитування відвідувачів ЦНАПів у 10 містах України активістами ГО «ОПОРА» показало, що для отримання адміністративних послуг у середньому по усім опитаним центрам повторно звертались 29% заявників, тричі – 10% та 13% витратили більше 3 звернень. У ЦНАПі м. Чернігова в 2013 році зафіксовано 87 повторних звернень (0,4% від загальної кількості поданих заяв).

Загалом в досліджених центрах 10% суб’єктів звернень довелось чекати у чергах більше години, а 4% із них - більше двох годин. УЦНАПі м. Чернігова існує норматив на обслуговування одного суб’єкта звернень 20 хвилин, який рідко перевищується.

Для оприлюднення інформації про діяльність ЦНАПу м. Чернігова, та самого процесу надання адміністративних послуг в управлінні адміністративних послуг міської ради створено та функціонує офіційний веб-сайт (admincher.com.ua), на місцевому телевізійному каналі «Новий Чернігів» вийшло 2 телевізійні передачі із циклу «Корисно знати: про роботу Центру надання адміністративних послуг м. Чернігова», видано буклет присвячений діяльності учасників Центру, в місцях найбільш насичених транспортних та пішохідних потоків розміщено рекламну продукцію на рекламоносіях «сіті лайт», через засоби масової інформації м.Чернігова та області періодично надаються інформаційні матеріали стосовно організації роботи Центру.

З метою роз’яснення організації роботи Центру працівники управління прийняли участь протягом 2013 року у 8 навчальних семінарах та «круглих столах» у рамках «Програми підтримки малого та середнього підприємництва у м. Чернігові на 2013-2014 роки». В приміщенні Центру проводяться практичні заняття зі студентами вищих навчальних закладів міста.

За нашою ініціативою у Чернігівському Центрі перепідготовки та підвищення кваліфікації працівників органів державної влади, органів місцевого самоврядування, керівників державних підприємств, установ і організацій започатковано курс «Реформування системи надання адміністративних послуг». За 2013 рік нами прочитано 14 лекцій з зазначеної проблематики.

Загалом від громадських організацій, що працюють за фінансової підтримки міжнародних організацій та фондів, хотілось би бачити не банальне звітування за отримані кошти, а дійсно професійні, зі знанням предмета, конструктивні пропозиції щодо використання всіх можливих резервів реформування сфери надання адміністративних послуг.

Центр надання адміністративних послуг м. Чернігова
Автор: УкрЗахідІнформ .
ОЦІНИТИ НОВИНУ
3 (голосів: 0)

КОМЕНТАРІ