Анатолій Вітів: У зв'язку з порушенням Будапештського меморандуму Україна має повне право відновити ядерний статус

Анатолій Вітів: У зв'язку з порушенням Будапештського меморандуму Україна має повне право відновити ядерний статус

13.08.14 11:12 0 991
Вже кілька місяців триває російська військова агресія проти України. За цей час окуповано Крим і частину Донбасу. Щодня Україна втрачає своїх кращих синів у протистоянні з імперією зла. Попри численні заяви країн світу про підтримку нашої держави, реальних кроків у цьому напрямку поки що обмаль або майже немає. Та й в самій Україні багато хто з вищих ешелонів влади, схоже, не усвідомлює, що відбувається насправді. Про це повідомив народний депутат від ВО "Свобода", очільник Волинської "Свободи" Анатолій Вітів.

- Будапештський меморандум гарантував повагу територіальної цілісності і кордонів України в обмін на відмову від ядерної зброї. Однак зараз Російська Федерація, як одна з держав-підписантів, в односторонньому порядку здійснює акти агресії щодо України, а допомоги з боку інших гарантів не спостерігається. Якщо держави-гаранти грубо порушили свої зобов'язання щодо України, чи не настав час і нам відмовитися від наших зобов'язань?

- 23 липня ми з групою депутатів-свободівців зареєстрували у Верховній Раді проект заяви Верховної Ради України щодо відновлення Україною статусу ядерної держави. У 1994 році Україна відмовилась від ядерної зброї у відповідь на гарантії безпеки Російської Федерації, Великобританії і Сполучених Штатів Америки, що підписали Меморандум про гарантії безпеки у зв'язку з приєднанням України до Договору про нерозповсюдження ядерної зброї (Будапештський меморандум), а Китайська Народна Республіка та Французька Республіка окремими заявами підтвердили Україні свої зобов'язання згідно з принципами Заключного акта Гельсінської наради з питань безпеки і співробітництва в Європі поважати незалежність і суверенітет та існуючі кордони України.

Договір про нерозповсюдження ядерної зброї було ратифіковано Україною 16 листопада 1994 року. Ратифікувавши договір, Україна виходила із того, що її територіальна цілісність та державний суверенітет після відмови від ядерної зброї, гарантуватиметься державами-учасницями Будапештського меморандуму. В обмін на ядерне роззброєння України (добровільне знищення понад 2000 стратегічних ядерних боєзарядів, які Україна успадкувала від СССР, та приєднання України до договору як держави, що не володіє ядерною зброєю) Україна в Будапештському меморандумі отримала гарантії своєї безпеки. Відповідно до Будапештського меморандуму держави-гаранти підтвердили їхні зобов'язання утримуватися від загрози силою чи її використання проти територіальної цілісності чи політичної незалежності України, і що ніяка їхня зброя ніколи не буде використовуватися проти України, крім цілей самооборони.

Проте через анексію Росією Криму та вторгнення її військових підрозділів на Донбас і фінансування тероризму в південно-східних регіонах України, Російською Федерацією було грубо порушено положення Будапештського меморандуму та зруйновано міжнародну систему безпеки.

Такі дії Російської Федерації мають місце в тому числі і через наявність у неї статусу держави, що володіє арсеналом ядерної зброї та, з іншого боку, відсутністю такого статусу та зброї в Україні, що було б стримуючим і достатнім для недопущення актів агресії з боку Росії. Росія та інші держави-підписанти Будапештського меморандуму не виконують положення Постанови Верховної Ради України "Про Звернення Верховної Ради України до країн-гарантів Меморандуму про гарантії безпеки у зв'язку з приєднанням України до Договору про нерозповсюдження ядерної зброї" від 28 лютого 2014 року.

Відповідно до статті 10-ї Будапештського меморандуму, кожна держава-учасниця в порядку здійснення свого державного суверенітету має право припинити дію договору, якщо вона вирішить, що пов'язані зі змістом цього договору виняткові обставини поставили під загрозу її найвищі інтереси. Ми вважаємо, що дії Російської Федерації щодо анексії частини території України, є "винятковими обставинами, що поставили під загрозу її найвищі інтереси", а відтак – Україна має підстави для припинення дії Договору.

ВО "Свобода" вважає, що настав час на рівні Верховної Ради чітко заявити, що дії Російської Федерації як однієї із держав-підписантів Будапештського меморандуму та бездіяльність інших держав-підписантів Меморандуму руйнують існуючу міжнародну систему безпеки і права, а також порушують положення Договору про нерозповсюдження ядерної зброї від 1 липня 1968 року. У випадку неприпинення актів агресії з боку Російської Федерації, а також неповернення тимчасово окупованої Російською Федерацією території України та ненадання іншими державами-підписантами Меморандуму адекватної військової допомоги, Верховна Рада України змушена буде ухвалити рішення про припинення дії Договору про нерозповсюдження ядерної зброї від 1 липня 1968 року. Якщо державами-підписантами Будапештського меморандуму не будуть здійснені відповідні кроки, Верховна Рада України має доручити Кабінету Міністрів України здійснити відповідні процедури щодо виходу України з Договору про нерозповсюдження ядерної зброї і невідкладно розробити Державну програму відновлення Україною статусу ядерної держави та розпочати роботу із розробки ядерної зброї як єдиного ефективного механізму стримування агресії з боку Російської Федерації.

- Тобто ви вважаєте, що Будапештський меморандум і відмова України від ядерної зброї був помилковим кроком?

- Безперечно, Україна не мала відмовлятися від ядерного статусу, тим більше маючи під боком такого агресивного сусіда як Росію. Можливо, варто було б скоротити певні види стратегічних ядерних озброєнь, які були під контролем Москви. Але залишити тактичну ядерну зброю, стратегічні бомбардувальники ТУ-160. Бо по суті, відмова від атомної зброї обернулася для України суттєвим зменшенням та ослабленням її збройного потенціалу. І цим і користається Росія.

Пригадайте, як на металолом розпилювали наші літаки. Як було ліквідовано цілі ракетні комплекси. Як знищувався той військовий потенціал, котрий міг би стати зараз в нагоді. Адже Україна по суті немає повноцінного повітряного прикриття! За всі ці бездарні помилки і злочинну миролюбність нашого державного керівництва тепер розплачується вся Україна. Ціною життів наших героїв, які гинуть в боротьбі з окупантом.

Як показав час, підписавши Будапештський меморандум і відмовившись від атомної зброї, ми не отримали жодних дієвих гарантій безпеки. Нас лише по-дружньому і з усмішкою поплескали по плечах, вручили папірець, який немає жодного значення. А через місяць просто забули про наше існування. І тепер, коли сталася агресія проти України, ми сповна відчуваємо на собі наслідки стратегічних злочинних прорахунків тодішньої влади. У випадку ж збереження Україною статусу ядерної держави забувати про її існування та національні інтереси було б недозволеною розкішшю. Можливо, нас би пожурили певний час, але потім продовжували б співпрацю на умовах, які враховують наші побажання. Бо щоби так не говорили, у світі поважають лише сильних.

- Зараз є чимало нарікань і обурень з приводу того, що затримані українськими бійцями сепаратисті з Донбасу, які були ініціаторами заворушень проти України, волали "почути Донбас" і гостинно відкривали ворота російським окупантам, не лише не покарані, але й вільно розгулюють на свободі у центрі Києва.

- Така проблема справді є. Через відсутність закону про люстрацію, який ще на початку квітня виносила на голосування парламенту фракція ВО "Свобода", судова і правоохоронна система держави залишаються корумпованими, хронічно хворими і в цілому нездатними виконувати свої функції. В результаті негідники і бандити, які оголошувалися "народними мерами", зривали українські прапори, впускали в свої населені пункти російських терористів і співпрацювали з ними проти України, часто досі гуляють на свободі. Або ж відпущені судом під "чесне слово".

В той час як українській солдати і члени батальйонів Нацгвардії, ризикуючи своїм життям, ведуть боротьбу з агресором, затримані ними пособники російських загарбників через деякий час виходять на волю. Напевно всю Україну обурило і вразило те, що депутат Луганської облради Арсен Клінчаєв, який є другом і партнером іншого ворога єдності України Олександра Єфремова, зараз перебуває не в слідчому ізоляторі, а вільно розгулює Києвом, відвідує пляжі, де смажить м'ясо. Між тим, він не так давно закликав розправлятися з учасниками Майдану, підбурював мешканців Луганська озброюватись і протистояти українській армії. Результат закликів Арсена Клінчаєва – вбивства, зруйновані будинки та інфраструктура, катастрофічна ситуація в Луганську.

Також незрозуміло, що робить на свободі голова Луганської облради Валерій Голенко, який шантажував Київ негайною федералізацією і вимогами визнати результати "референдуму" 11 травня. У липні суд у Миколаєві дав лише 4 роки умовно агенту ФСБ Дмитру Двойнісюку. Також свій умовний термін покарання отримав і народний губернатор з Луганська Олександр Харитонов, який керував захопленням українських органів влади. Такі факти є ганебною зрадою України і усіх тих, хто зараз воює на Сході проти агресора.

Якщо покарання вдається уникати таким відносно незначним особам, то як тоді будуть покарані справжні замовники і організатори російської інтервенції? Не караючи ворогів України, ми даємо їм можливість надалі весті свою підривну діяльність і вбивати наших хлопців на Сході!

У цій несправедливій і ганебній ситуації також має місце і прогалина в законодавстві. Тому я виступив ініціатором змін до Кримінального процесуального кодексу України щодо тримання під вартою осіб, які підозрюються або обвинувачуються у вчиненні злочинів проти основ національної безпеки України.

Справа в тому, що кримінальне законодавство України в частині основ національної безпеки України не набувало широкого застосування протягом періоду незалежності України. Але питання його застосування постало особливо гостро зараз під час російсько-української війни і проявів сепаратизму на Донбасі. Через недосконалість законодавства суд, обираючи запобіжний захід, практично не має підстав обирати запобіжний захід у вигляді тримання під вартою підозрюваних та обвинувачених у державній зраді осіб. Відповідно, для них обираються інші запобіжні заходи, які дозволяють підозрюваним чи обвинуваченим вчиняти незаконні дії з метою уникнення покарання, переховування від правосуддя і продовження вчинення правопорушень.

Тому ми запропонували внесті зміни до Кримінального процесуального кодексу України, якими зробити більш суворими критерії при обранні запобіжного заходу особам, яким інкримінують вчинення кримінальних правопорушень проти основ національної безпеки України, передбачених ст. 109-114-1 Кримінального кодексу України. Проектом пропонується доповнити частину 2 статті 183 Кримінального процесуального кодексу України пунктом 5, який передбачає, що запобіжний захід у вигляді тримання під вартою не може бути застосований, окрім як, серед іншого, до раніше не судимої особи, яка підозрюється або обвинувачується у вчиненні злочинів проти основ національної безпеки України, передбачених ст. 109-114-1 Кримінального кодексу України.

Якби такий закон був ухвалений, тоді б сепаратист і за сумісництвом депутат Луганської облради Арсен Клінчаєв не розгулював би на київських пляжах в оточенні жінок.

- Хоча агресія Росії проти України триває ще з кінця лютого, лише зараз глава Кабміну Арсеній Яценюк заявив про введення перших санкцій проти Росії. Вам не здається, що кроки України в поточній ситуації часто є запізнілими?

- З самого початку російської агресії ВО "Свобода" виступала за введення режиму воєнного стану на території бойових дій, закриття кордонів з Росією та розрив дипломатичних стосунків, а також негайне запровадження санкцій з можливістю конфіскації російської власності на території України. На жаль, до нашої позиції не дослухалися. Кабмін, РНБО, а тепер і Президент, продовжують тягнути час. Це абсурд – просити світ ввесті санкції проти Росії, а самим наважуватися на санкції лише через півроку після початку інтервенції. Бо мені здається, що жертва агресії має бути в числі перших ініціаторів санкцій.

Керівництво держави досі не може дати чітку відповідь на те, чи повністю розірвано військове співробітництво з РФ. Російський бізнес в Україні почувається без будь-яких обмежень і продовжує заробляти на українцях. Тоді як українська власність в Криму вкрадена, а сам півострів окупований, Україна чомусь налагодила постачання у Крим дешевих продуктів, електроенергії, газу, води. Українські підприємства надалі працюють у Криму, але вже сплачують податки в російську казну. Поїзди з Росії їдуть в Крим через українську територію. За таких умов Росія може бути задоволена, адже кримські пенсіонери справно отримують разом з російськими пенсіями дешеві українські товари. Тож наслідки окупації для усіх тих, хто волав "Росія", не надто відчутні.

Сподіваюсь, найближчим часом Україна таки введе санкції проти Росії. Бо поки ті, хто займає найвищі державні посади, адекватно не оцінять нинішні загрози проти України та не почнуть діяти відповідно до реальної ситуації і національних інтересів, ми будемо дуже довго йти до перемоги.

Про це повідомили в прес-службі Волинської обласної організації ВО "Свобода"
Автор: УкрЗахідІнформ .
ОЦІНИТИ НОВИНУ
5 (голосів: 1)
Попередня новина: На Хмельниччині під час ...
Наступна новина: ООН призначила команду для ...

КОМЕНТАРІ