Дилема бурштинових копалень: припинити не можна взяти під контроль

Дилема бурштинових копалень: припинити не можна взяти під контроль

19.11.14 11:40 0 644
Про те, де у цьому реченні поставити кому, судячи з усього, потрібно вирішувати українським законодавцям. Причому, не відкладаючи у довгий ящик. Інакше певні райони окремих областей України, у тому числі й Житомирщини, ризикують перетворитися на пустелі, а дорогоцінний «сонячний камінь» матиме найвищу ціну - життя його видобувачів.

Говорити про те, що проблема незаконного видобутку бурштину - дорогоцінного мінералу загальнодержавного значення - нова, неправильно. Та й не секрет, що бурштиновий бізнес в Україні вже давно «демонополізований» тими старателями, хто добре усвідомив для себе чималу вигоду від видобутку та подальшої реалізації «сонячного каменю» на чорному ринку. Але якщо раніше це явище не привертало до себе підвищеної уваги громадськості, а лише викликало справедливий інтерес правоохоронних органів як порушення чинного законодавства в частині незаконного видобування корисних копалин, то нелегальні копальні, що розвиваються божевільним темпом, стали «притчею во язицех» для всіх українців і справжньою проблемою для окремих регіонів України. Серед таких і Житомирська область.

Перші повальні звістки про те, що у північних районах Житомирщини з'явилися настирливі «бурштиношукачі», стали фігурувати у міліцейських зведеннях навесні цього року. Страждали Ємільчинський, Коростенський, Олевський і Овруцький райони. Міліція забила тривогу. Допустити сумнозвісні події, пов'язані з нелегальним видобутком бурштину, що мали місце в інших регіонах, було аж ніяк не можна.

Питання про запобігання діяльності бурштинових копалень гостро і не раз поставало і обговорювалося чи не на кожному засіданні облдержадміністрації, облради, колегіях в УМВС, прокуратурі та УСБУ, а заходи, які повинні були мати ефект відлякування старателів від бурштинових покладів Житомирщини, розроблялися з урахуванням чинного законодавства та наявних на те сил і засобів усіх без винятку правоохоронних структур.

Дійсно, перші результати спільних рейдів, що організовуються і проводяться донині на територіях окремих районів регіону, за участю досвідчених працівників як оперативних, так і зовнішніх служб, давали позитивні результати. «Бурштиношукачів», серед яких більшість - жителі сусідніх регіонів, затримували на гарячому на місці незаконного видобутку, наздоганяли путівцями, вилучали дороге обладнання, призначене для ведення злочинної діяльності, в окремих випадках і нелегально видобутий бурштин.

За словами т.в.о. начальника УМВС України в Житомирській області Григорія Полковнікова, завдяки вжитим міліцією спільно з іншими зацікавленими правоохоронними відомствами заходам на сьогоднішній день виявлено і задокументовано 32 факти незаконного видобутку бурштину на території чотирьох районів області. Майже всі факти з ознаками кримінальних правопорушень, отже, за ними були розпочаті досудові розслідування за ч. 2 ст. 240 (Порушення правил охорони або використання надр) Кримінального кодексу України. Наразі матеріали 4-х кримінальних проваджень з обвинувальними актами направлено на розгляд судів. З 63 осіб, затриманих міліцією на копальнях, до відповідальності притягнуто 11. В інших випадках тривають ретельні розслідування, в результаті яких міліція встановлює організаторів нелегального бурштинового бізнесу.

Слід також зазначити, що у розслідуванні подібних кримінальних проваджень виникає ряд труднощів, обумовлених правовими колізіями чинного законодавства, які не дозволяють правоохоронним органам працювати оперативно у всіх значеннях цього слова. По-перше, як зазначає т.в.о. начальника слідчого управління УМВС в області Юрій Резніченко, мова йде про те, що причетні до незаконного видобутку бурштину особи - з інших регіонів. За Кримінальним процесуальним кодексом України, інкриміновані їм правопорушення не передбачають затримання винних осіб як такого, отже, явка останніх для проведення слідчих дій є теж досить проблематичною.

Крім того, незаконний видобуток бурштину, згідно з Кримінальним кодексом України, не є тяжким злочином, тому слідчий не вправі призначати у кримінальному провадженні необхідні слідчі дії, які дозволили б максимально оперативно розшукати та притягнути до відповідальності організаторів і замовників підпільних копалень, а також перекрити канали збуту нелегально видобутих дорогоцінних мінералів.

Та все б нічого, проте до всього іншого гарячою точкою непромислових бурштинових копалень з недавніх пір спалахнув Олевський район Житомирщини. За відомостями і громадських активістів, і самих правоохоронців, місцевість поблизу окремих населених пунктів перетворилася у такий собі Клондайк, де тисячі «бурштиношукачів» розгорнули бурхливу діяльність, не лякаючись ні Закону, ані його захисників, і навіть особливо не турбуючись про власну безпеку.

Але якщо у вищенаведених випадках на житомирському бурштині намагалися заробляти в більшості рівненчани, то на цей раз на копальні кинулося населення Олевського та сусідніх районів Житомирщини. Озброївшись лопатами, люди спозаранку вирушають на видобуток бурштину, як на щоденну роботу. Хтось копає сам для себе (а за непідтвердженими офіційно даними, не тільки «сонячний камінь», але й власну могилу), ще хтось працює на замовлення. Причому, як тільки на копальнях з'являються рейдові групи міліції або інших правоохоронних органів, кількість видобувачів дещо зменшується. Це стосується в основному тих, хто працює за допомогою різних мотопомп, що служать для розмивання ґрунту, та іншої специфічної техніки, яку кидають напризволяще, і вона незмінно вилучається правоохоронцями. Найбезстрашніші ховають свої лопати ще до приїзду міліції і роблять вигляд, ніби обурені масштабами екологічної трагедії, заподіяної невідомими, а то і зовсім випадково забрели сюди. Довести їх причетність до незаконних діянь, з точки зору законодавства, вкрай важко.

Між тим, неподалік від копалень намагаються налагодити свою діяльність і так звані перекупники щойно видобутого бурштину. Роль цієї ланки бурштинового ланцюжка полягає у скуповуванні дорогоцінного мінералу за значно заниженими цінами, його очищення, фасування та подальша реалізація, у тому числі і за кордон. Слід зазначити, що в районі скупкою бурштину перекупники займаються і в самих населених пунктах: в орендованих приміщеннях та власних приватних будинках.

Розуміючи, що боротися вже не з двадцятьма, а з тисячами «бурштиношукачів», значить воювати з вітряними млинами, правоохоронці ініціювали масштабне відпрацювання саме тих осіб, через руки яких власне реалізовується бурштин. З цією метою в північних районах області упродовж двох днів працювали сім груп, до складу яких увійшли оперативники житомирських УБОЗу, УДСБЕЗу, слідчого управління, ДАІ, спецроти міліції, а також прокуратури та СБУ. Правоохоронці провели низку санкціонованих обшуків у тих місцях, де за попередньою інформацією, відбувається скуповування нелегально видобутого бурштину.

Зокрема, обшуку був підданий «Мерседес спринтер», що знаходився у лісосмузі неподалік від бурштинових копалень. У вантажному відсіку автомобіля міліціонери виявили вже розфасоване каміння бурштину, ваги та готівкові гроші. А в одному із сіл і самому Олевську міліція провела обшук у двох приватних будинках, один з яких орендувався перекупниками, куди «бурштиношукачі» також здавали свою здобич.

В результаті проведених заходів було вилучено близько 200 кг дорогоцінного каміння бурштину на загальну суму близько 100 тисяч гривень, а також грошові кошти в національній та іноземній валюті. Транспортний засіб, в якому проводився обшук, вилучений інвентар та виявлені мінерали були долучені до раніше вилучених за відкритими кримінальними провадженнями автомобілів, технічного обладнання та інших нехитрих засобів, які стали знаряддям підпільних копалень. Нині правоохоронці встановлюють причетність перекупників до безпосереднього видобутку бурштину.

Тут знову слід було б звернутися до українського законодавства, у рамках якого діють правоохоронці. Якщо слідство збере достатньо доказів того, що та чи інша особа, яка скуповує дорогоцінні камені, має безпосереднє відношення до їх видобутку, то вона стане іменуватися фігурантом кримінального провадження за загальновідомою статтею Кримінального кодексу.

Якщо ж таких даних не буде встановлено, то перекупник понесе покарання адміністративного характеру за порушення порядку провадження господарської діяльності (у відповідності зі ст. 164 КУпАП). Це означає, що людина, будучи суб'єктом підприємницької діяльності, яка займається скуповуванням та реалізацією у даному випадку бурштину, не має державної ліцензії на такий вид діяльності. Отже, за порушення адміністративного законодавства, вона повинна сплатити штраф всього-на-всього від двадцяти до ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Отже, аби справлятися з «бурштиновими термітами», що знищують лісові угіддя, спустошуючи місцевість і перетворюючи родючий ґрунт на пісок, потрібно вживати невідкладних заходів, втілювати у життя які і паралельно розробляти нові форми роботи, судячи з усього, правоохоронцям доведеться ще не раз. Боротися з негативним явищем однозначно міліція не перестане. Ось тільки ефективність цих заходів буде багато у чому залежати від законодавців.

У цьому правоохоронні органи підтримали і органи місцевої влади, які підготували конкретні пропозиції на розгляд Верховної Ради. Постає питання про внесення змін у законодавство. Потрібно посилити кримінальну відповідальність за незаконне видобування надр, і це дасть можливість правоохоронцям в рамках закону ефективно боротися як з «бурштиношукачами», так і з організаторами підпільного бізнесу. Або ж варто внести зміни у ряд інших законів, спростивши процедуру отримання відповідної ліцензії на видобування дорогоцінних мінералів на певній місцевості, тим самим узявши цю діяльність під державний контроль.

Принаймні, об'єднання зусиль з боку правоохоронців та органів влади, можуть реально змінити ситуацію. І не тільки в Житомирському регіоні.

Ольга Номерчук,

СЗГ УМВС України

в Житомирській області
Автор: УкрЗахідІнформ .
ОЦІНИТИ НОВИНУ
3 (голосів: 0)
Попередня новина: Jazz Bez відсвяткує ...
Наступна новина: В адмінбудинку облради ...

КОМЕНТАРІ