На превеликий жаль, при низькому рівні економіки та високих податках, більшість роботодавців економлять на оплаті праці своїх працівників та на нарахуваннях на неї. Дехто мінімізує витрати на оплату праці, дехто взагалі не укладає трудові договори із працівниками. В свою чергу, наші громадяни погоджуються на такі умови, бо вибір працевлаштування в них невеликий, можна тривалий час перебувати на обліку на біржі праці і не знайти роботи, яка б відповідала освіті, мала б достойну оплату і умови праці, гарантувала соціальну захищеність в разі втрати працездатності.
Що ж приховано за тіньовою зайнятістю та зарплатою в конверті крім зменшення витрат для роботодавця?
Небезпека тіньової зарплати, як і тіньової зайнятості полягає не стільки у тому, що бюджет недоотримує кошти, не сплачуються відрахування до Пенсійного фонду, скільки в тому, що люди не матимуть змоги отримати пенсію, яка відповідає рівню їхньої реальної зарплати.
Отримання заробітної плати в “конверті” – це, перш за все, удар по пенсійним накопиченням громадян, а відсутність запису в трудовій книжці зовсім позбавляє працівників страхового стажу. Адже нарахування єдиного внеску на загальнообов'язкове соціальне страхування проводиться роботодавцем тільки виходячи з офіційної суми заробітної плати. У разі звільнення по скороченню штатів або ж при виникненні проблеми із здоров'ям, працівник не отримає компенсаційні виплати і оплату лікарняного листа. Вірніше вони проводитимуться тільки з розрахунку офіційної зарплати.
Погоджуючись на “тіньову” зайнятість, працівники повинні розуміти, що їх очікують ризики пов'язані з захистом своїх трудових прав та соціальним захистом у разі скрутних життєвих обставин.
Якщо людина працює в “тіні”, то від своєї необізнаності, байдужості і мовчазної згоди втрачає:
– при досягненні пенсійного віку трудову пенсію, а при роботі без належного оформлення – весь трудовий стаж;
– відпускні за час щорічної відпустки і, відповідно, саму відпустку, що визначено законодавством України, грошову компенсацію за невикористану відпустку;
– у сумі допомоги по тимчасовій непрацездатності у випадку хвороби, а жінки – у сумі допомоги по вагітності і пологах (виплачується в мінімальному розмірі);
– суму індексації заробітної плати у зв'язку із зростанням цін;
– доплату за роботу в нічний час, за надурочні роботи і роботу у святкові дні;
– щомісячну компенсацію збитку у випадку трудового каліцтва або професійного захворювання, а також одноразову допомогу (у тому числі родині у випадку смерті працівника);
– вихідну допомогу (середньомісячну зарплату) при звільненні через скорочення штатів;
– допомогу по безробіттю, розмір якої залежить від офіційного заробітку;
– в разі трудового спору з роботодавцем будь-яку можливість повернути через суд належні суми заробітної плати, компенсації і взагалі пред'явити претензії роботодавцеві, тому що громадянин працює як нелегал та підтверджувальних документів про виконану ним роботу немає.
Отже, “тіньова” зайнятість по суті спрямована проти людини і проти держави. Протягом багатьох років органи державної влади нашої країни працюють над тим, як вивести зарплати з тіні і припинити практику їх виплати в конвертах.
Щомісячний аналіз звітності, що проводиться управлінням Пенсійного фонду України в м. Чернівцях з метою виявлення роботодавців, які виплачують найманим працівникам заробітну плату, нижчу або на рівні мінімальної заробітної плати показує, що за серпень 2015 року із 4322 роботодавців, що подавали звіти із нарахуванням заробітної плати 910 роботодавців нараховували заробітну плату своїм працівникам на рівні або менше мінімальної, а це понад 23645 працівників міста або 33,8% від загальної кількості працюючих.
Управлінням Пенсійного фонду міста в законодавчому полі та в межах компетенції вживаються заходи щодо виправлення ситуації на ринку праці. Налагоджена тісна співпраця з органами державної фіскальної служби, в тому числі з питань захисту прав застрахованих осіб.
наймані працівники також не повинні залишатись осторонь означених проблем. Для реалізації своїх трудових прав та забезпечення оптимального рівня свого майбутнього працівники повинні вимагати від роботодавця легального оформлення трудових відносин через укладання трудового договору, а також регламентацію трудових відносин відповідно до чинного трудового законодавства. У разі відмови роботодавця кожен громадянин має право звернутися до компетентних державних органів за захистом своїх конституційних прав.
Перебування працівників в трудових відносинах із роботодавцями без оформлення трудових відносин – це порушення трудового законодавства, що передбачає адміністративну, фінансову та кримінальну відповідальність.
Закон України № 77-VIII від 28.12.2014 року «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо реформування загальнообов'язкового державного соціального страхування та легалізації фонду оплати праці» вносить низку змін, спрямованих на стимулювання виведення заробітної плати з тіні та посилення відповідальності за порушення трудового законодавства щодо допуску працівника до роботи без оформлення трудового договору та за недотримання мінімальних державних гарантій в оплаті праці.
Зазначений Закон та Закон України № 219-VII від 02.03.2015 «Про внесення змін до розділу VIII «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування» надали роботодавцям право на застосування понижуючого коефіцієнта, понижуючої ставки єдиного внеску, якщо платником виконуються одночасно такі умови:
– база нарахування єдиного внеску в розрахунку на одну застраховану особу в звітному місяці збільшилась на 20 і більше відсотків у порівнянні з середньомісячною базою нарахування єдиного внеску платника за 2014 рік в розрахунку на одну застраховану особу;
– після застосування коефіцієнта середній платіж на одну застраховану особу в звітному місяці складе не менше ніж середньомісячний платіж на одну застраховану особу платника за 2014 рік;
– кількість застрахованих осіб у звітному місяці не перевищує 200% середньомісячної кількості застрахованих осіб платника за 2014 рік.
Коефіцієнт щомісячно обчислюється платниками самостійно за наведеною в Законі формулою. Основні показники за 2014 рік розраховуються роботодавцем і вони будуть незмінними до 31.12.2015, проте понижуючий коефіцієнт може коливатися щомісячно залежно від бази нарахування за звітний місяць.
Зазначені зміни спрямовані на зменшення навантаження на фонд оплати праці, що повинно стимулювати роботодавців до легалізації зайнятості населення, росту заробітної плати та створенню нових робочих місць.
За довідковою інформацією звертатись вул. Головна,205, т. 7-45-31, адреса скайп-зв»язку: еdune_vikno
Про це повідомили у Чернівецькій міській раді
Автор: головний редактор УкрЗахідІнформ
.
Попередня новина: В Закарпатській області ...
Наступна новина: У Вінниці за фактом ...