Що таке стартап?

Що таке стартап?

18.03.16 13:38 0 1386

Стартап (від англійського 'start-up') - це загальна назва для компанії, фірми або проекту, які існують зовсім недавно. Чіткого визначення терміну давності немає, але зазвичай він становить від декількох тижнів до декількох місяців. Після цього терміну проект в будь-якому випадку перестає бути стартапом, оскільки або отримує визнання і інвестиційну підтримку, щоб продовжити розвиток, або закривається як незатребуваний і неконкурентоспроможний.

Ключовими ознаками стартапу можна вважати такі фактори:

  • Коротка історія існування проекту, число здійснених операцій та угод, як і число публікацій в ЗМІ, ще занадто мале, щоб скласти враження або прогноз. Багато хто навіть не чув про проект або чув тільки епізодично;
  • Економічний та організаційний розвиток знаходиться в стадії формування. Проект активно освоює цільову аудиторію і відповідний ринковий сегмент. Можуть використовуватися інноваційні, не класичні методи управління і організації;
  • Крім стартового капіталу, проект спирається або на ентузіазм ініціаторів, або на інноваційність ідей, або (що нерідко) на те й інше одночасно. Основою створення стартапу, а заодно і джерелом натхнення для його творців служить актуальна проблема: інформаційна, наукова, соціальна, комерційна чи будь-яка інша - в затребуваній предметній області;
  • Проект активно презентується на тематичних і професійних форумах, конференціях, просувається через ЗМІ і представляється інвесторам, при цьому завжди позиціонується як «початківець, але багатообіцяючий», але той, який, як правило, ще не заслужив жодної нагороди або премії.

Стартап обов'язково повинен бути затребуваний, щоб отримати популярність серед цільової аудиторії і привести інвесторів до рішення вкладати наявний капітал в розвиток даного проекту.

Стартап необов'язково має комерційну основу: він може бути гуманітарним, науково-технічним, інформаційним. Однак до стартапів не належать дослідження, навіть фундаментальні, в вузькоспеціалізованих областях, які не становлять інтересу для більшості учасників соціуму або соціальної групи.

Історія виникнення поняття «стартап»

Поняття «стартап» виникло спочатку в сфері інформаційних технологій і було пов'язане з появою нових організацій, кожна з яких прагнула запропонувати цільовій аудиторії щось, про що забували або не здогадувалися конкуренти в цій же області.

Число комерційних і некомерційних груп активно зростала з кінця 1990-х по середину 2000-х. Освоєння інтернет-простору породило також явище під назвою «бульбашка доткомів» - швидко нароставший і настільки ж швидко спавший темп збільшення сайтів з доменом .com.

Швидко вичерпавши звучні назви, які запам'ятовуються «бульбашка доткомів» лопнула. Для більшої частини населення, яка до середини 2000-х тільки почала освоєння глобальної мережі, все це сталося не дуже помітно.

Тим часом розробка нових програмних, апаратних і мережевих рішень, які отримали назву стартапів, велася саме в перехідний період масової комп'ютеризації. Оскільки область інформаційних систем і технологій стала флагманом в інноваціях, то і термін «стартап» успішно перекочував з цієї області в усі інші: бізнес, соціальну сферу, культуру, економіку, наукові і технічні дослідження.

Від початкової суті поняття зберегло ідею інноваційності та активного просування (піар, залучення інвесторів, публікація в ЗМІ і, зокрема, в Інтернеті). Надалі стартапами стали називати не тільки і не стільки інформаційні проекти, скільки нові проекти взагалі.

Все активніше і стабільніше діють державні програми, згідно з якими інвестиційні організації та фонди надають підтримку ініціаторам стартапів, так що з 2010-х років створення стартапу перестало бути справою на страх і ризик. Хоча, звичайно, для успіху проекту недостатньо одного ентузіазму.

Що потрібно для успішного стартапу?

Єдиної теорії з приводу успішності стартап проекту немає і не може бути, тому що:

  • по-перше, в кожній сфері на це впливають свої закони і правила;
  • по-друге, умови зовнішнього середовища змінюються з кожним роком і кожним місяцем.

Успішність стартапу часто залежить від стратегічного мислення і прорахунку тенденцій та ідеї саме на момент створення проекту. А також від команди стартапу, обраної ніші і просувається. Проте можна виділити загальні умови, що забезпечують стартапу якщо не успіх, то хоча б життєздатність:

  • компетентність і професіоналізм ініціативної групи - якщо ініціатори НЕ будуть розбиратися в проекті, який ними просувається, то про успіх можна заздалегідь забути;
  • інноваційність та привабливість - стартап не має права бути нудним і банальним, навіть регулярні і самі собою зрозумілі ініціативи повинні бути піднесені як ноу-хау;
  • інформаційна підтримка - без публікацій і розкручування серед цільової аудиторії стартап швидко себе вичерпає;
  • узгодженість і командний дух - в переважній більшості випадків стартапи розробляються колективно, тому в них повинні бути виключені внутрішні розбіжності;
  • ретельне опрацювання і підготовка до запуску - будь-які недоробки і будь-яка вогкість проекту так чи інакше дадуть про себе знати і негативно позначаться на його привабливості;
  • піар і залучення інвесторів - щоб стартап вийшов в люди і став повноцінним самодостатнім проектом, він завжди потребує додаткового фінансування і закріплення досягнутої популярності.

Для залучення інвестицій від вас буде потрібно презентація стартапа і хороший бізнес-план. Так що заздалегідь підготуйтеся, проведіть аналіз і зберіть матеріали для складання бізнес-плану. Це збільшить ваші шанси отримати інвестиції. Якщо з інвесторами не пощастило, а гроші закінчуються, а ви при цьому впевнені в своєму проекті, тоді спробуйте взяти кредит.

До речі, і банки захочуть подивитися на бізнес-план вашого стартапу, так як це обов'язкова умова для видачі кредитів для використання в бізнесі. Жоден банк не хоче, щоб його клієнти оголосили дефолт, тому вони ретельно вивчають потенційних боржників.

Презентація стартапу для інвесторів

Інвестиційні вкладення в стартап - це основна категорія життєздатності. Саме тому різні інвестиційні форуми, конкурси та інші відкриті майданчики так популярні серед засновників стартапів. До речі, прикладом такого майданчика є сайт: https://startup.ua/, який представляє собою інвестиційну платформу для підприємців, інвесторів та професіоналів.

Щоб підвищити свої шанси на просування і отримання підтримки від інвесторів, необхідно підготувати проект до презентації:

  • Стартап повинен привернути увагу інвестора своєю новизною, вигідно виділитися серед конкурентних проектів. Думки розумних людей часто сходяться, тому ніколи не слід переоцінювати свою прозорливість. Цілком ймовірно, що хтось інший запропонує інвестору рішення з аналогічного питання, і завдання ініціатора стартапу - незважаючи на цю ранню конкуренцію, залишити про себе найяскравіше враження;
  • Презентація має бути лаконічною і зрозумілою, без технічних складнощів, ви маєте пояснить інвестору, чому цей проект такий цікавий і вигідний. Не слід забувати, що інвестор не заглиблюється в суть проблеми. Іноді він взагалі далекий від професійних знань в предметній області. А іноді у нього навіть немає часу вислуховувати подробиці. Тому він повинен з перших слів або кадрів презентації зрозуміти, чим вигідний представлений проект;
  • Стартап обов'язково повинен мати практичну цінність, зрозумілу навіть неспеціалісту. Про те, яку практичну цінність має проект, слід говорити якомога чіткіше і ясніше. Теоретизування, ліричний вступ і біографію ініціатора можна залишити на потім - презентація повинна описати проблему, обґрунтувати актуальність і запропонувати готове рішення;
  • Презентація не повинна включати одні лише обіцянки. Вона повинна супроводжуватися наочною демонстрацією результату, статистикою пробного періоду або хоча б грамотно складеним прогнозом - зрозуміло, без поглиблення в економічні та специфічні звіти. Презентація, в якій немає нічого, крім гучних заяв і обіцянок, не виглядає вражаючою і не викликає бажання дізнаватися подробиці проекту.

Як відомо, стислість - сестра таланту. А оскільки інвестори мають у своєму розпорядженні капітал для вкладення лише в найперспективніші стартапи, слід зробити презентацію яскравою, такою що запам'ятовується, в міру короткою.

Цілком можливо, що презентація буде орієнтована на певну категорію інвесторів або навіть на когось одного, якщо це необхідно.

Суть агресивного просування стартапу в тому, що на ранній стадії проект не може дозволити собі бути толерантним по відношенню до конкурентних рішень. Він повинен заперечувати (а в разі потреби спростовувати) альтернативні варіанти і пропонувати свій, єдино вірний і максимально вигідний з точки зору інвестиційної привабливості.




Автор: УкрЗахідІнформ .
ОЦІНИТИ НОВИНУ
3 (голосів: 127)
Наступна новина: Якими мають бути якісні ...

КОМЕНТАРІ