Між учасниками податкових правовідносин, такими як суб'єкт господарської діяльності та орган податкового контролю, можуть виникнути конфлікти. Благодатним грунтом для цього служать прогалини і неточності формулювань в законодавчих актах. Податкові органи, вважаючи, що підприємець якимось чином порушив закон, складають акти і виписують штрафи. Але їхні рішення не мають беззастережного характеру, їх можна оскаржити, тим самим відстоявши свої права та інтереси.
У Податковому кодексі України платнику податку надано таке право, як оскарження рішень, дій та, як нововведення, консультацій контролюючих органів. Далі ми поговоримо про це більш детально і розповість нам про оскарження рішень податкової Василь Луценко - співзасновник ТОВ «Луценко і партнери», яке надає весь спектр юридичних, нотаріальних, а також бухгалтерських послуг.
Процедура оскарження податкових рішень
Оскарження рішень податкових органів може відбуватися двома способами:
- в адміністративному порядку;
- в суді.
Оскарження в адміністративному порядку вважається досудовим способом врегулювання.
У ПКУ окреслено коло ситуацій, коли допускається звернення до вищестоящого податкового органу, а саме:
якщо податковий орган неправильно розрахував суму, необхідну для сплати податку;
якщо податковий орган прийняв рішення, що суперечить закону, або воно знаходиться поза компетенцією органу, що його прийняв.
Оскарження податкових повідомлень-рішень, як і інших рішень, може бути реалізоване протягом десяти днів після отримання данного рішення. В ході адміністративного розгляду обов'язок щодо доведення правомірності свого рішення лежить на податковому органі, а в випадку з судовим розглядом доведення проходить за правилами процесуального судочинства.
Терміни оскарження
Починаючи суперечки з податковою, важливо не пропустити термін, протягом якого можна оскаржити рішення або дію. Часом зробити це буває досить важко. Оскільки існують дві процедури, в рамках яких може відбуватися оскарження рішень податкової, то мова йде не тільки про різні суперечки, а й про різні законодавчі джерела, де ці суперечки регулюються. Залучений для захисту ваших прав адвокат, завдяки досконалому знанню законів і узагальненій судовій практиці, зможе провести процедуру оскарження в необхідний термін, не давши, таким чином, Міністерству доходів приводу для подальшого порушення прав платника податків.
Слід також враховувати, що можуть бути застосовані обидва способи оскарження одного і того ж рішення, тоді терміни зупиняються і поновлюються в залежності від проведених процедур.
Якщо ви вирішили оскаржити рішення податкової в адміністративному порядку, тоді скарга подається до вищого контролюючого органу, а от якщо і його рішення вас не задовольнило, то можна подати ще одну скаргу до контролюючого органу найвищого рівня. Тобто скарга на місцеву податкову інспекцію подається в ГУ Міндоходов області, а потім безпосередньо в Міндоходів України. Таким чином, система оскарження рішень податкової сьогодні на Україні є дворівневою.
Податкові органи - це суб'єкт владних повноважень, а отже правовідносини з їх участю мають публічний характер, тому судовий розгляд проходить в рамках адміністративного процесу. А ось позови, в яких мова йде про розмір грошових зобов'язань перед бюджетом, а також про штрафні санкції, мають майновий характер, тому при їх подачі розмір судового збору встановлюється в залежності від розміру вимог.