Як змінювався транспортний податок в Росії?

Як змінювався транспортний податок в Росії?

01.03.17 15:41 0 1239

1991 рік. В Російській Федерації було прийнято Закон про дорожні фонди, в якому вперше були диференційовані ставки транспортного податку в залежності від потужності, причому як для легкових, так і для вантажних автомобілів.

2001 рік. Федеральний дорожній фонд Російської Федерації був скасований. Новий федеральний закон про податкові ставки наблизив їх до тих значень, які видаються звичними і сьогодні. До речі, актуальні ставки можна переглянути на сайті http://tcnalog.ru/rlist-stavki-transportnogo-naloga/. Це означало одне - різке зростання ставок. Податок на автомобілі потужністю до 100 к.с. виріс до 5 рублів, а понад 100 к.с. (а конкретніше понад 250 к.с.) до 30 рублів. Досить порівняти ці дані з сучасними, щоб оцінити масштаб змін. Зрозуміло, при порівнянні можна враховувати виключно числові значення податку, слід пам'ятати про динаміку зміни середньої заробітної плати, купівельної спроможності населення, інфляції та інших фінансових і економічних факторах. Загалом, вартість грошей за ці роки дещо змінилася, і податки піднялися слідом за нею.

До речі кажучи, саме в законодавчих актах 2002 з'явилася формулювання «транспортний податок» (ТП), до цього іменувався як «податок з власників транспортних засобів». І звідси починається його довгий і звивистий шлях...

Крім встановлення нових ставок, які тепер називалися «базовими», законодавство передбачало можливість їх п'ятикратного збільшення або зменшення, залишаючи її на розсуд органів місцевого управління суб'єктів Російської Федерації.

Зрозуміло, отримавши можливість регулювати ставки податку до п'яти разів, регіональна влада не забула нею скористатися, і розміри мит стали дуже сильно різнитися від області до області. Так, наприклад, столичні чиновники повністю звільнили від обов'язку сплачувати ТП власників автомобілів потужністю нижче 70 к. с., мотивуючи це тим, що об'єм цих податкових надходжень майже не грав ролі в формуванні московського бюджету. У регіонах ситуація, зрозуміло, відрізнялася, і навіть в Підмосков'ї і Санкт-Петербурзі автовласники на малопотужних «сталевих конях» справно поповнювали скарбницю.

2004 рік. Замість раніше радісних велосипедистів транспортним податком стали обкладатися власники реактивних літаків: у федеральний закон, що встановлює розміри ТП, була внесена фраза «Податкові ставки встановлюються в залежності відтяги реактивного двигуна, в розрахунку на один кілограм сили тяги реактивного двигуна». Базова ставка на транспортні засоби, оснащені реактивними двигунами, була встановлена  в розмірі 20 рублів за 1 кілограм сили тяги.

2005 рік. У Державну Думу надходить пропозиція Ради Федерації підвищити базові ставки транспортного податку відразу в п'ять разів. Мінтранс не схвалює цю ініціативу через і без того надмірно високу транспортну складову у вартості товарів і послуг в Росії.

2009 рік. Життя автолюбителям трохи полегшили Міністерство внутрішніх справ Російської Федерації і Федеральна податкова служба, підписавши положення про взаємодію для надання відомостей про транспортні засоби та осіб, на яких вони зареєстровані. Таким чином, автовласники практично перестали отримувати платіжки з податкових органів з вимогою сплатити транспортний податок за давно проданий автомобіль.

В цьому ж році Держдума знову розглянула і навіть прийняла поправки до Податкового кодексу, згідно з якими базові ставки транспортного податку повинні були вирости в два рази. Однак після хвилі обурення з боку автовласників ставки було вирішено залишити без змін. Замість цього регіонам було надано можливість зменшувати або збільшувати базову ставку не в п'ять, а в десять разів, тобто відповідальність за наповнюваність регіонального бюджету була практично повністю перекладена на регіональну владу.

Також в числі поправок була внесена залежність ставок податку від екологічного класу автомобіля. Це означало можливі збільшення виплат для власників старих автомобілів, двигуни яких, як правило, не відповідали сучасним екологічним стандартам.

2009 рік був багатий на події, і паралельно з прийняттям «нових старих» податкових ставок була висунута одна з перших пропозицій скасувати транспортний податок, включивши його у вартість бензину. З відповідною заявою виступили представники фракції ЛДПР, які проголосували проти передачі регулювання тарифів на відкуп регіонам.

2010 рік. За підсумками подій 2009 року багато регіональних чиновників збільшили транспортний податок, що призвело до досить неоднозначних результатів: в деяких областях приплив капіталу в бюджет все-таки виріс, а в деяких стала різко збільшуватися кількість неплатників. Люди відреагували на збільшення податкового навантаження відмовою його нести: двократне зростання тарифів стало для декого просто непосильним, а для декого принципово неприйнятним. На тлі цього в уряд повернулися обговорення щодо скасування транспортного податку з 2011 року за рахунок підвищення акцизів на бензин. На думку експертів, ціна бензину при цьому могла збільшитися на суму від 50 копійок до кількох рублів.

За результатами попередніх обговорень було винесено рішення плавно підвищити акциз на паливо на три рубля протягом декількох років, повністю скасувавши при цьому транспортний податок. Однак згодом депутати прийшли до схеми «акциз плюс податок», згідно з якою пропонувалося вдвічі знизити базові ставки ТП, одночасно підвищуючи вартість бензину. Відповідний закон був прийнятий в кінці року, а початок його дії було призначено на початок наступного.

Тим часом Мінпромторг озвучив пропозицію диференціювати базові ставки залежно від екологічного класу і року випуску автомобілів, збільшивши їх для автомобілів класу нижче «Євро-4» аж до двох разів (для автомобілів старше 2006 року). Міністерство економічного розвитку цю ідею не підтримало.

Однією з ініціатив в тому ж році стала пропозиція звільнити від сплати транспортного податку власників автомобілів, оснащених газовим обладнанням. У числі об'єктивних переваг ГБО була озвучена відсутність сажі у вихлопі, відносна чистота самого палива і його порівняльна дешевизна. Однак і це можливе нововведення залишилося на стадії обговорення, не дотягнувши до реалізації.

2011 рік. Цей рік став невеличкий «перепочинком», протягом якого не висувалися спірні та радикальні пропозиції щодо зміни об'ємів оподаткування. Більш того, в деяких регіонах країни податковий тягар був знижений, вводилися нові пільги та послаблення, такі як: скасування ТП для пенсіонерів, ветеранів бойових дій і водіїв малолітражок. Деякі суб'єкти РФ, мабуть, зневірившись, «пробачили» боржників, частково списавши заборгованості за минулі роки.

2012 рік. Перепочинок не міг тривати довго, і в 2012 році знову грянув грім. Грім висловився в Проекті Закону Російської Федерації «Про внесення змін до статті 361 частини другої Податкового кодексу Російської Федерації». Зміни, які пропонувалося внести, зачіпали не самі широкі верстви населення, але це з лишком компенсувалося їх масштабністю. Суть пропозицій була в підвищенні ставки транспортного податку для автомобілів потужністю понад 410 к.с. відразу до 300 рублів без можливості її зниження місцевою владою, але зі збереженням можливості її збільшення. Цієї долі повинні були уникнути автомобілі старші 2000 року і гоночні авто, які використовуються «виключно для участі в спортивних змаганнях». Також відразу п'ятикратно передбачалося підвищити ставки на потужні мотоцикли (понад 130-150 к. с.), гідроцикли (понад 150 к. с.), катери і яхти (понад 300 к. с.). Цей проект так і залишився проектом, однак по суті саме він став першою ластівкою нового, прийдешнього в 2013 році податку на розкіш. Але не будемо забігати вперед.

В кінці 2012 року навіть президент Російської Федерації зазначив, що «в цілому згоден» з необхідністю скасування транспортного податку та включенням його у вартість палива, але пояснив, що поки регіональні чиновники до цього «не готові», так як схеми поповнення бюджету з паливних акцизів ще не опрацьовані.

2013 рік. Ось і він. Федеральний закон «Про внесення змін до статті 362 частини другої Податкового кодексу Російської Федерації». Він доповнив правила обчислення суми податку на автомобілі дорожче 3 мільйонів рублів новими підвищуючими коефіцієнтами - від 1,1 до 3, в залежності від конкретної вартості автомобіля і його віку. Наприклад, машини віком від 2 до 3 років і вартістю від 3 до 5 мільйонів включно стали обкладатися податком в 1,1 разів більшим, ніж раніше. А податок на «мотлох» до 20 років включно, що коштує при цьому дорожче 15 мільйонів, виріс в 3 рази.

Тим часом Мінпромторг підготував черговий проект по впровадженню нових правил розрахунку ТП в залежності від екологічного класу і року випуску, а не потужності. У числі нових пропозицій в ньому були ініціативи щодо зниження податку для гібридів на 50 %, а для електромобілів на всі 100 %.

2014 рік. У Держдумі були озвучені пропозиції про звільнення від податку власників автомобілів, що працюють на газі. Як то кажуть, все нове - це добре забуте (за 4 роки) старе. Хоча тут це, звичайно, жарт, але частка правди в ній теж є.

2017 рік. І ось ми повертаємося з довгої подорожі в далеке минуле. Тепер, освіживши в пам'яті те, що відбувалося, подивимося з надією в майбутнє. Майбутнє, яке настане вже зовсім скоро. І нехай кожному воно принесе те, чого він від нього чекає.

Можливо, в 2017 році транспортний податок все-таки скасують, і наш список пам'ятних дат в його історії поповниться. А може, все буде трохи інакше. Як саме? Скоро дізнаємося...

Автор: УкрЗахідІнформ .
ОЦІНИТИ НОВИНУ
3 (голосів: 127)
Попередня новина: 3 причины обратиться к ...
Наступна новина: У Рівненській області троє ...

КОМЕНТАРІ