Наталія Рус: З початку року на Тернопільщині не призначено жодного штрафу розміром 320 тисяч гривень

Наталія Рус: З початку року на Тернопільщині не призначено жодного штрафу розміром 320 тисяч гривень

17.06.17 08:37 0 463
Усі пам'ятають ажіотаж, що зчинився на початку року внаслідок прийняття жорсткого законодавства про зростання штрафів у сфері охорони праці у зв'язку зі встановленням мінімальної заробітної плати у розмірі 3200 грн. Підприємців були шоковані розміром максимально можливого штрафу – 320 тис. грн., за недотримання законодавства про працю. Минуло майже півроку. Чи були обґрунтовані їхні страхи та страшилки? — запитуємо у Наталії Рус.

Звісно, що ні. Чомусь нашу службу з 1 січня 2017 року дехто вважає каральним органом. Очевидно, просто через брак інформації, особливо у середовищі підприємців. А насправді останнім часом усі зусилля працівників нашої служби спрямовані на інформаційно-роз'яснювальну роботу. Це перш за все превентивні заходи, спрямовані на виконання нашого першочергового завдання — запобігти порушенню, а не покарати порушників.

Чому здійнявся такий нездоровий ажіотаж? Річ у тому, що з 1 січня суттєво підвищили мінімальну заробітну плату, а паралельно значно зросли й суми штрафів за порушення трудового законодавства, адже вони прив'язані до «мінімалки». Особливо всіх налякала сума максимального штрафу — 320 тис. грн. Люди, навіть не розуміючи причини та порядку його застосування, раптом уявили, що завтра на підприємство прийде наш інспектор і відразу випише їм цей штраф.

Насправді ж наші планові перевірки відбуваються згідно з розкладом, затвердженим на поточний рік ще в попередньому році. Отож, усі суб'єкти господарювання можуть ознайомитися (на сайті нашого Управління або на інтернет-порталі Мінекономрозвитку), чи є певне підприємство у цьому переліку і коли їм слід очікувати перевірку. Крім того, про планову перевірку суб'єктів господарювання обов'язково додатково попереджують за 10 днів.

Щоправда, наші інспектори здійснюють також позапланові перевірки, для яких нашому управлінню необхідно отримати дозвіл від центральної структури, причому лише за наявності необхідних підстав. Серед таких можуть бути скарги працівників, звернення на урядову «гарячу лінію» чи до правоохоронних органів тощо. Лише зібравши документи, які можуть стати підставою для позапланової перевірки, та провівши їх аналіз, ми відсилаємо підтвердження в центральний орган Служби Держпраці, і якщо там вважають, що підстави достатні для здійснення позапланової перевірки, нашим інспекторам дають на це дозвіл.

Тому коли кажуть, що ми створюємо зайвий тиск на бізнес, то це, м'яко кажучи, не відповідає дійсності. Ніхто з порога не вручає штрафів підприємцям, немає такого! Наші інспектори взагалі не виписують жодних штрафів після перевірки, а лише оформляють відповідні документи, які розглядають уповноважені особи Управління. Суб'єкт перевірки має бути попереджений до проведення такого засідання. Це засідання схоже на судове, тобто роботодавець може представити документи про усунення зазначених в приписі недоліків і лише після цього призначають (або не призначають) штрафні санкції.

У ході будь-якої перевірки ми насамперед перевіряємо документи про офіційне працевлаштування робітників, своєчасну виплату заробітної плати, а також мінімальні гарантії соцзахисту. Ці три базові конституційні права людини перевіряємо, незалежно від того, яка саме скарга стала причиною перевірки, або й коли перевірка планова. До речі, перевірку здійснюємо не за один день, а протягом двох-десяти, залежно від масштабів суб'єкта перевірки та інших особливостей. Всі порушення, що усуваються протягом періоду перевірки, згодом, при призначенні можливих штрафних санкцій, не враховуються.

Уже протягом п'яти місяців ми намагаємося пояснити роботодавцям, що немає жодного тиску на бізнес. Дуже цікаві, наприклад, були зустрічі з підприємцями, які здійснюють діяльність на ринках. Доходило до того, що вони говорили своїм працівникам не виходити на роботу. Тому ми максимальну увагу приділили консультаціям і поясненням. І ця роз'яснювальна робота вже дає результат: багато підприємців, пересвідчившись, що ми не є каральним органом, приходять до нас, консультуються, як виправити ті чи інші порушення, а деякі взагалі замовляють перевірку, щоб виявити недоліки, заплатити навіть якісь мінімальні штрафи і потім працювати спокійно. Повторюся: ми не ставимо завдання штрафувати бізнес, бо розуміємо його величезну соціальну вагу.

А що, згідно із законодавством, входить до основних завдань та обов'язків вашого управління?

Основними завданнями управління Держпраці є:

1) реалізація державної політики у сферах промислової безпеки, охорони праці, гігієни праці, поводження з вибуховими матеріалами, здійснення державного гірничого нагляду, а також з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, зайнятість населення, загальнообов'язкове державне соціальне страхування щодо призначення, нарахування та виплати допомоги, компенсацій, надання соціальних послуг та інших видів матеріального забезпечення з метою дотримання прав і гарантій застрахованих осіб;

2) здійснення комплексного управління охороною праці та промисловою безпекою на обласному рівні;

3) здійснення державного регулювання і контролю у сфері діяльності, пов'язаної з об'єктами підвищеної небезпеки;

4) організація та здійснення державного нагляду (контролю) у сфері функціонування ринку природного газу щодо підтримання належного технічного стану систем, вузлів і приладів обліку природного газу на об'єктах його видобутку та забезпечення безпечної і надійної експлуатації об'єктів Єдиної газотранспортної системи.

Отож, як бачимо, обов'язків вистачає й без того, про що ми говорили вище…

Так, але погодьтеся, що нові суми штрафів, а особливо максимальна — 320 тис. грн. — справді шокуючи і непідйомна…

Про цю суму штрафу хочу сказати окремо. Насамперед давайте детальніше пояснимо, чому суми штрафів зросли. Зріс розмір мінімальної зарплати, а наші штрафи прив'язані до неї. Отже, тепер сума мінімального штрафу, а він класифікується як «інші порушення трудового законодавства», як і раніше, складає розмір однієї мінімальної зарплати, а це це тепер — 3200 грн. Тепер — про найвищий штраф — 100 «мінімалок» — 320 тис. грн. За що він накладається? За недопуск інспектора на перевірку підприємства щодо легального оформлення працівників. Наголошу, саме максимальний штраф накладається лише у випадку, коли йдеться про тематичну перевірку наявності на підприємстві нелегальних працівників. Якщо ж перевірка не має такого статусу, то за недопуск інспекторів штраф значно нижчий — 9600 грн. (три мінімальні зарплати).

Накладенню максимального штрафу передує ціла процедура. Перевірка, як я вже наголошувала, триває два – п'ять, а часом і до десяти днів. І ось уявімо собі, що в перший день інспектора не допустили до перевірки або вчинили перешкоди для його діяльності. Потім це повторилося в усі наступні дні перевірки, хоча інспектор вносив письмові вимоги, фіксував і документував факти відмови й ці факти підтверджені правоохоронцями. Ось тільки тоді є підстави для накладення такого штрафу. Даний штраф не накладається в перші п'ять хвилин після приходу інспектора, коли вирують емоції, а тільки в результаті зібрання необхідної доказової бази — у тому числі з допомогою правоохоронців та інших компетентних органів.

До речі, відзначу, що з нового року в нашій області ще немає жодного випадку призначення штрафу в розмірі 320 тис. грн. Невдоволені підприємці мітингували, приходили під ОДА, вигукували гасла про тиск на бізнес, а насправді нічого такого немає. З іншого боку, дуже приємно, що у нас немає й жодного факту недопуску інспектора на перевірку. Діалог з бізнесом відбувається цивілізовано, ми не є каральним органом і не ставимо за мету наповнити бюджет штрафами. Це — абсурд! З кожним днем ми все більше стаємо правовою державою і все сильнішим стає усвідомлення, що будь-яка діяльність, у тому числі бізнесова чи державна управлінська, повинна вестися у законодавчому полі.

ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ ЗА ПОРУШЕННЯ ЗАКОНОДАВСТВА ПРО ПРАЦЮ

З 01.01.2017 р. встановлено нові види відповідальності за порушення законодавства про працю (ст. 265 КЗпП):

- недопущення до проведення перевірки з питань додержання законодавства про працю, створення перешкод у її проведенні - у 3-кратному розмірі мінімальної заробітної плати, встановленої законом на момент виявлення порушення (з 01.01.2017 р. — 9600 грн.);

- вчинення дій, передбачених абзацом шостим цієї частини, при проведенні перевірки з питань виявлення порушень, зазначених в абзаці другому цієї частини, - у 100-кратному розмірі мінімальної заробітної плати, встановленої законом на момент виявлення порушення (з 01.01.2017 р. — 320 000 грн.). Йдеться про недопущення до перевірки з питань фактичного допуску працівника до роботи без оформлення трудового договору (контракту), оформлення працівника на неповний робочий час у разі фактичного виконання роботи повний робочий час, установлений на підприємстві, та виплати заробітної плати (винагороди) без нарахування та сплати єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування та податків

Крім того нагадаємо, що юридичні та фізичні особи — підприємці, які використовують найману працю, несуть відповідальність у вигляді штрафу в разі:

- фактичного допуску працівника до роботи без оформлення трудового договору (контракту), оформлення працівника на неповний робочий час у разі фактичного виконання роботи повний робочий час, установлений на підприємстві, та виплати заробітної плати (винагороди) без нарахування та сплати єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування та податків - у 30-кратному розмірі мінімальної заробітної плати, встановленої законом на момент виявлення порушення, за кожного працівника, щодо якого скоєно порушення (з 01.01.2017 р. — 96 000 грн.);

- порушення встановлених строків виплати заробітної плати працівникам, інших виплат, передбачених законодавством про працю, більш як за один місяць, виплата їх не в повному обсязі - у 3-кратному розмірі мінімальної заробітної плати, встановленої законом на момент виявлення порушення (з 01.01.2017 р. — 9600 грн.);

- недотримання мінімальних державних гарантій в оплаті праці - у 10-кратному розмірі мінімальної заробітної плати, встановленої законом на момент виявлення порушення, за кожного працівника, щодо якого скоєно порушення (з 01.01.2017 р. — 32 000 грн.);

- недотримання встановлених законом гарантій та пільг працівникам, які залучаються до виконання обов'язків, передбачених законами України "Про військовий обов'язок і військову службу", "Про альтернативну (невійськову) службу", "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію", - у 10-кратному розмірі мінімальної заробітної плати, встановленої законом на момент виявлення порушення, за кожного працівника, щодо якого скоєно порушення (з 01.01.2017 р. — 32 000 грн.);

- недопущення до проведення перевірки з питань додержання законодавства про працю, створення перешкод у її проведенні — у трикратному розмірі мінімальної заробітної плати, встановленої законом на момент виявлення порушення;

- вчинення дій, передбачених абзацом шостим цієї частини, при проведенні перевірки з питань виявлення порушень, зазначених в абзаці другому цієї частини, - у стократному розмірі мінімальної заробітної плати, встановленої законом на момент виявлення порушення;

- порушення інших вимог трудового законодавства, крім передбачених абзацами другим - сьомим цієї частини, - у розмірі мінімальної заробітної плати (з 01.01.2017 р. — 3200 грн.).

Про це повідомили у Тернопільській облдержадміністрації
Автор: УкрЗахідІнформ .
ОЦІНИТИ НОВИНУ
3 (голосів: 0)
Попередня новина: Чернівці: Понад тисячу ...
Наступна новина: Чернігів: З головними ...

КОМЕНТАРІ