Логопедією називається наука, що вивчає структуру, симптоматику, механізми, протікання та причини порушень мовної діяльності плюс методи їх виявлення, усунення, а також попередження засобами спец. виховання і навчання.
Логопед - це фахівець, який виправляє недоліки мови як у дорослих, так і у дітей, а також навчає правильно говорити. Крім спотворення окремих звуків (неправильного їх проголошення або їх відсутності) існує велика кількість більш важких патологій:
- загальна змазанность звуків;
- заїкання;
- порушення голосу, темпу або розуміння мови (або взагалі її відсутність);
- загальне недорозвинення всіх сторін мови (не тільки звукової, але і граматичної, і змістової, що згодом виливається в порушення письма).
Виправлення всіх цих недоліків - це сфера діяльності та завдання логопеда. Він має володіти знаннями не тільки в сфері фізіології, але ще й вищої нервової діяльності, вивчити психологію і педагогіку, мовознавство і конкретну мову, способи виправлення звуків й інших порушень мови + отримати основи олігофренопедагогіки (роботи з розумово неповноцінними), сурдопедагогіки (роботи зі слабочуючими), а також медицини.
Даний спеціаліст працює на стику медицини і педагогіки, саме тому багато людей думають, що логопедів вчать в мед. інститутах. Але це не правда, логопед - це, в першу чергу, педагог, тому спеціальність "Логопедія" можна отримати в педагогічному ВУЗі.
Завдання професійної діяльності:
- організація своєчасного виявлення мовних порушень, проведення диференціальної діагностики різноманітних форм порушень мовлення, здійснення поглибленого психолого-педагогічного обстеження осіб з вадами мовлення;
- проектування і організація корекційно-педагогічного процесу з дітьми з вадами мовлення в різних типах освітніх установ;
- планування, організація та проведення логопедичних занять в різних типах закладів освіти, охорони здоров'я і соціального обслуговування;
- консультування осіб з вадами мовлення, їх батьків та педагогів;
- здійснення психолого-педагогічної діяльності з профілактики відхилень у психофізичному розвитку, мовних порушень у дітей і дорослих;
- попередження соціальної дезадаптації осіб з вадами мовлення;
- здійснення просвітницької діяльності, розробка методичних матеріалів з питань корекційно-педагогічної роботи з особами з вадами мовлення;
- взаємодія з іншими спеціалістами, які супроводжують дитину з вадами мовлення;
- організація і здійснення управлінської діяльності установи освіти;
- організація і проведення дослідницької діяльності;
- самоосвіта.
Об'єкти професійної діяльності:
- освітня діяльність в установах, що забезпечують отримання спеціальної дошкільної та шкільної освіти дітьми з вадами мовлення;
- освітня діяльність з дітьми з вадами мовлення в організаціях охорони здоров'я;
- освітня діяльність з дітьми з вадами мовлення в установах соціального обслуговування;
- управлінська діяльність в установах і органах освіти.