Ситуацію коментує в. о. начальника управління Віра Казимир:
- Роками складалася практика розподілу існуючих годин між співробітниками, які вже працюють у навчальному закладі, та робота педагогічних працівників на 1,5 ставки. Звичайно, це позначається на якості освітніх послуг.
Зараз Управління освіти міської ради запропонувало в таких випадках принаймні зазначати, що у ДНЗ є потреба у фахівці. І спочатку все-таки пробувати його знайти (адже є два педвузи в регіоні), і лише у разі, якщо не буде претендентів – «довантажити» існуючих працівників по заміні, якщо їх графік роботи буде це дозволяти.
Серед освітньої структури саме дошкільна освіта першою отримала свої штатні нормативи. Діють вони з 1 січня 2011 року. Йдеться про Типові штатні нормативи дошкільних навчальних закладів, затверджені наказом Міносвіти від 04.11.2010 р. № 1055 (далі – Типові нормативи № 1055, наказ № 1055). Цей документ має обов'язковий характер: він пройшов реєстрацію в Мін'юсті. На його підставі встановлюють штатні розписи державних та комунальних дошкільних навчальних закладів. Це закріплено у ст. 39 Закону України «Про дошкільну освіту» від 11.07.2001 р. № 2628-III (далі – Закон №2628).
Нормативи чисельності окремих посад
в дошкільних навчальних закладах
№ з\п
Посада
К-ть штатних одиниць
К-ть груп
Типи закладів
1.
Музичний керівник
по 0,25
На 1 групу
Всі
2.
Інструктор з фізкультури
по 0,125
На 1 групу
Всі
3.
Керівник гуртка
по 0,125
На 1 групу
Всі
4.
Медична сестра з дієтичного харчування
0,25
2 – 4
Всі
0,5
5 - 9
1,0
10 і більше
5.
Медична сестра
(ясла-садки)
0,5
Додатково якщо 4 і більше групи для дітей
до 3-х років
Всі
6.
Практичний психолог
0,5
До 7 груп (місто);
до 4 груп (село)
Загальний
0,75
7 - 8 груп (місто);
4-5 груп (село)
Загальний
1,0
9 і більше груп (місто);
6 і більше (село)
Загальний
1,0
2 і більше груп
Компенсуючий та комбінований
7.
Соціальний педагог
1,0
На 1 заклад
Всі
8.
Учитель-логопед
1,0
На кожну групу з порушеннями мови
Спеціальні та комбіновані
1,0
На кожні 10 дітей з тяжкими порушеннями мовлення або 12 дітей з фонетико-фонематичним недорозвиненням.
Спеціальні та комбіновані
9.
Учитель-дефектолог
1,0
На 1 групу
Спеціальні та комбіновані
10.
Вихователь-методист
0,5 додатково
4-7 груп
Компенсуючий (ясла-садки)
1,0 додатково
8 і більше груп
11.
Вихователь-методист
0,5 додатково
4-5 груп
Компенсуючий (дитячі садки)
Педагогічне навантаження педагогічних працівників дошкільних закладів визначається Законом України «Про дошкільну освіту» (Стаття 30).
Стаття 30. Педагогічне навантаження, оплата праці, відпочинок педагогічних та інших працівників у сфері дошкільної освіти
1.Педагогічний працівник дошкільного навчального закладу – особа з високими моральними якостями, яка має відповідну вищу педагогічну освіту, забезпечує результативність та якість роботи, а також фізичний і психічний стан якої дозволяє виконувати професійні обов'язки.
2.Педагогічне навантаженняпедагогічного працівника у сфері дошкільної освіти – час, призначений для здійснення навчально-виховного процесу.
3. Педагогічне навантаження педагогічного працівника дошкільного навчального закладу незалежно від підпорядкування, типу і форми власності відповідно становить: музичного керівника - 24 години, інструктора з фізкультури - 30 годин, вчителя-дефектолога, вчителя-логопеда - 20 годин, вихователя-методиста - 36 годин на тиждень, що відповідає тарифній ставці.
Розміри тарифних ставок інших педагогічних працівників дошкільного навчального закладу встановлюються Кабінетом Міністрів України.
Оплата праці педагогічних працівників, спеціалістів, обслуговуючого персоналу та інших працівників дошкільних навчальних закладів здійснюється згідно з Кодексом законів про працю України та іншими нормативно-правовими актами.
Педагогічне навантаження педагогічного працівника дошкільного навчального закладу незалежно від підпорядкування, типу і форми власності обсягом менше тарифної ставки, передбаченої частиною першою цієї статті, встановлюється лише за його письмовою згодою у порядку, передбаченому законодавством України.
Отже, музичний працівник, який працює на 1 ставку (24 години на тиждень) обслуговує 4 групи.
Інструктор з фізкультури, який працює на 1 ставку (36 годин на тиждень) обслуговує 8 груп.
Навчально-виховний процес передбачає наступне.
Так, музичний керівник, наприклад, проводить музичні заняття у всіх групах, починаючи з І молодшої, де виховуються діти 3-го року життя. Заняття проводяться 2 рази на тиждень у ранкові години. Їх тривалість різна, залежно від віку дітей. Протягом одного дня дозволяється проводити заняття не більше як у трьох групах: у двох - до прогулянки і в одній (старшій або підготовчій) – після прогулянки.
Перед заняттям музичний керівник відвідує групу для того, щоб дізнатися про здоров'я дітей, їх настрій. Він також готує приміщення до заняття: провітрює кімнату, підбирає необхідне обладнання, атрибути, розставляє стільчики і т.д. У дні занять музичний керівник зобов'язаний брати участь у ранковій гімнастиці в д/с, тому що музика викликає емоційний підйом у дітей, викликає в них радісне почуття, допомагає дружньо і ритмічно рухатися. На всю цю роботу разом із заняттями дається 1 год. 20хв.; на 2 заняття на тиждень у кожній групі відповідно 2 год. 40 хв.
Окрім занять музичний керівник готує і проводить години розваг і святкових ранків. Вечори розваг музичний керівник організовує двічі на місяць у кожній віковій групі (при наявності у ДНЗ інструктора з фізичного виховання – 1 раз на місяць у кожній групі). Проводити їх треба в другій половині дня. Тривалість вечорів для дітей молодших і середніх груп 15 – 20 хв., для старшої і підготовчої 20 – 30хв.
Велика підготовча роботи вимагається від музичного керівника для проведення свят: це і складання програм свят, і відпрацювання разом з ведучою сценаріїв, і оформлення приміщення та ін.
На цю підготовку відводиться 1 год. 20хв. щотижня в кожній групі.
Діти готуються до розваг і святкових ранків під час музичних занять і занять рідної мови, а також інших видів навчання.
Музичний керівник проводить з вихователями групові та індивідуальні заняття та консультації, на яких розучуються рухи, пісні, інсценізації, які з часом будуть виконувати діти або вихователі на святах, а також продумуються та готуються святкові сюрпризи і репертуари розваг. Вони разом продумують, як краще і цікавіше провести вечір розваг за участю дорослих, з'ясовують роль кожної дитини у святковому ранку, планують самостійну діяльність дітей, готують костюми та різні атрибути. Проводиться робота з ознайомлення вихователів з методикою гри на дитячих музичних інструментах.
На роботу музичному керівникові з вихователями кожної групи відводиться по 2 години щотижня
Музичний керівник турбується про те, щоб в ДНЗ був оформлений «куточок батьків». У ньому, разом з іншими матеріалами, повинні зберігатися ноти й тексти пісень, які співали діти даної групи, список платівок і музичних інструментів, доступних і цікавих дітям, методичні статті й запитання музичного виховання.
З дітьми старшої і підготовчої груп доцільно проводити екскурсії на лялькові вистави в театр, театр опери та балету і ін. культпоходи.
У підсумку, на всі види роботи в дошкільному закладі музичний керівник витрачає по 6 годин на тиждень у кожній віковій групі (у чотирьох групах - 24 години).
Якщо протарифікувати музичного керівника на 1,5 ставки (36 годин на тиждень), то він повинен обслуговувати 6 груп (відповідно провести у першій половині дня 12 занять на тиждень).
Графік роботи музичного керівника складається відповідно до графіку (режиму роботи) закладу. Зазвичай у дошкільних закладах передбачений такий режим: 10-00 – 12-00 – прогулянка на свіжому повітрі;
12-00 – 13-00 – обід;
13-00 – 15 -00 – денний сон;
15-00 – 16-00 – загартування, самостійні ігри, розваги;
16 -00 – 16-40 – вечеря;
16-40 – 18-00 – прогулянка.
Навчальні заняття зазвичай проводятьсяз 9-00 по 10-00 (тривалість одного заняття від 15 хвилин до 30 хвилин, в залежності від вікової групи + підготовчий момент + провітрювання, вологе прибирання).
Неважко підрахувати, скільки один музкерівник "може" провести музичних занять за 1 астрономічну годину в день.
От і з'являються у графіках роботи музичних керівників, які працюють на 1,5 ставки (36 годин на тиждень) такі види навчально-виховного процесу, як: вивчення нормативної літератури (з 13-00 – 14-00), вивчення методичної літератури (14-00 – 15-00), робота з планами (наприклад, з 16-00 до 17-00) (а це приклади з реально поданих у вересні 2017 року графіків!!!). Так і набігають 12 годин (додаткових 0,5 ставки) для здійснення навчально-виховного процесу (?!!).
Неважко уявити графік роботи інструктора з фізкультури який працює на 1,5 ставки (обслуговує 12 груп, працює 45 годин на тиждень). Він вимушений на самоосвіту у стінах закладу витрати ще більше часу, щоб відпрацювати свої 9 годин.
Так від чого страждають діти? Може варто спробувати знайти фахівця на вільну вакансію, щоб у педагога було більше часу на роботу безпосередньо з малечею, а не платити просто за самоосвіту в стінах ДНЗ! Давайте дамо шанс молодим фахівцям отримати робоче місце, хоча б визначивши, що у дитсадку є вільна вакансія?!
*/blockquote
Також цей коментар розміщений на сайті Управління освіти Чернігівської міської ради
Автор: головний редактор УкрЗахідІнформ
.
Попередня новина: Геннадій Зубко: Після ...
Наступна новина: Тернопілля: підгаєччина ...