Які додаткові доходи та видатки може собі дозволити Чернігів і за рахунок чого?

Які додаткові доходи та видатки може собі дозволити Чернігів і за рахунок чого?

24.02.18 13:44 0 421
На останній щотижневі нараді в Чернігівській міській раді Владислав Атрошенко детально зупинився на проблемі можливостей бюджету міста.

- У Чернігові на фінансування з міського бюджету тільки галузі освіти фактично забирає 41% від його загального обсягу. нам не вистачає коштів для виплати підвищеної заробітної плати вчителям загальноосвітніх навчальних закладів міста. Я можу знайти цей ресурс, але ці кошти будуть забрані з капітальних видатків, тобто - розвитку міста.

Я з великою повагою ставлюся до педагогів. Моя мама – вчитель. Це свята справа. Чи достатня за їх працю заробітна плата у 7 тисяч гривень? Усім зрозуміло, що ні.

Але міському голові не можна бути тільки за вчителів, треба думати й про вихователів, лікарів, усіх інших, допомагати онкохворим дітям, учасникам АТО і ще багато кому. На мою думку, зараз абсолютно несправедливим є співвідношення заробітних плат вчителів та вихователів дитячих садочків. У Чернігові їх близько 2 тисяч, і в середньому вони отримують лише 3,7 тис. грн. А в няні, при дуже важкій роботі – «мінімалка». І, наприклад, в лікарів із заробітними платами - така сама страшна ситуація.

Тому, нам потрібно шукати баланс між шніми потребами та майбутнім міста.

На жаль, за закликами та активністю боротьби за підвищені надбавки до заробітних плат вчителів певні політичні сили намагаються приховати в очах громадськості свою неефективність за десяток років управління містом, коли воно стало чи не одним з найвідсталіших обласних центрів України.

Лунають заклики до нарощування споживання, без уточнення, за рахунок чого воно має відбутися.

Я ж переконаний, що наше місто врятує лише розвиток. І тільки з розвитком міста відбудуться й підвищення заробітних плат, і загалом соціальних стандартів, - підкреслив Владислав Атрошенко.

Цифри і факти

Також Владислав Атрошенко прокоментував інформацію, яка була опублікована на сайті Міністерства освіти і науки України: нібито в окремих областях України місцева влада зловживає своїми повноваженнями, зменшує зарплату за престижність вчителям, хоча освітньої субвенції з державного бюджету на ці виплати вистачає. Наскільки її вистачає – Чернігів готовий показати:

- З повагою до міністра освіти, але я змушений прокоментувати цю інформацію, оскільки вона була публічною.

В 2017 р. бюджету м. Чернігова з державного бюджету передбачена освітня субвенція в обсязі 274 149,1 тис. грн, що у повному обсязі покривало потребу в коштах на виплату заробітної плати з нарахуваннями педагогічним працівникам. Ці виділені кошти - це був касовий факт освітньої субвенції з державного бюджету.

Залишок освітньої субвенції станом на 1 січня минулого року склав 79,4 тис. грн. Ці кошти були спрямовані на покращення матеріально-технічної бази загальноосвітніх навчальних закладів та навчально-реабілітаційних центрів, зокрема, на придбання малоцінних предметів - меблів, посуду, побутової техніки, господарчих товарів.

На 2018 рік спостерігається зменшення субвенції при зростанні мінімальної зарплати відповідно до постанови КМУ щодо збільшення посадового окладу. У державному бюджеті коштів освітньої субвенції для м. Чернігова затверджено в обсязі 270 981,4 тис. грн, якої на 60, 889 млн. грн недостатньо для забезпечення потреби у коштах на виплату заробітної плати педагогічним працівникам у повному обсязі, - зазначив міський голова.

За інформацією фінансового управління міської ради, станом на 1 січня цього року залишок невикористаної у минулому році освітньої субвенції склав 12 136,3 тис. грн, який на найближчій сесії міської ради передбачається спрямувати на покриття дефіциту коштів на оплату праці педагогічним працівникам. Але потреба – майже 61 млн грн.

Окрім того, суттєво, що починаючи з дня виникнення освітньої субвенції, тобто з 2015 року, матеріально-технічне забезпечення закладів освіти здійснюється виключно за рахунок власних коштів міського бюджету м. Чернігова. Це були значні суми. Адже, якщо у 2014 році державний бюджет фінансував 86% загальних видатків на освіту, то в 2018 році тільки на 33%.

Децентралізація: міфи і реальність

Міський голова запропонував розібратися в тому, чи з'явилися в бюджеті міста додаткові резерви, необхідні для постійно зростаючих делегованих державою видатків:

- У засобах масової інформації вже більше року масово поширюється думка, що нібито завдяки децентралізації відбувається значне збільшення коштів на місцях.

Давайте проаналізуємо, що саме завдяки фінансовій децентралізації змінилося для Чернігова.

Додалися ще три джерела надходжень до місцевого бюджету – це акциз із роздрібного продажу підакцизних товарів, податок на нерухомість і податок за реєстрацію транспорту. Ці три додаткових джерела надходжень і є фактично у містах бюджетною децентралізацією. Вони з'явилися в 2015 році. Завдяки ним бюджет міста дійно отримав додаткові кошти. По роках вони разом складають:

2015 рік – 80 млн грн,

2016 рік – 113 млн грн,

2017 – 138 млн грн,

план 2018 року – 164 млн грн.

Але крім додаткових коштів, місто отримало ще й додаткові повноваження. Про це не варто забувати!

-

У 2016 році з'являються (в 2015 їх не було) зобов'язання фінансувати професійно-технічну освіту (ПТУ) – це 56,8 млн грн на рік. З'являються зобов'язання компенсувати перевізникам витрати на безкоштовне перевезення пасажирів пільгових категорій (хоч пільги надані державою, компенсує їх громада міста) – в 2016 році в Чернігові витрачено на це 30 мільйонів, у 2017 – понад 54 млн грн і в 2018 витратимо вже 80 мільйонів. Виникло питання з відомчою залізничною лікарнею, яка за політичною доцільністю стала передаватися місту. Причому фактично лікарня нам досі не передана, ми очікуємо відповідного рішення Уряду, якого досі нема. Але фінансуємо її вже 3 роки, це 2,1 млн щорічно. І останнє – це послуги зв'язку, абсолютно неправосудне рішення, яке, тим не менше, іменем України суди ухвалили. Це борги за державними пільгами, які накопичилися за роки, коли держава мала їх сплачувати, але які тепер перекладені на місцеві бюджети. Нехай це й невеликі кошти, але абсолютно несправедливе рішення.

Отже:

У 2016 році: «плюс» від децентралізації ми отримали 113 млн, а додаткових видатків – 91 млн грн. Тобто «плюс» був, але насправді дорівнював 22 млн грн.

Натомість у 2017 році при додатково отриманих з цих трьох джерел наповнення бюджету 138 млн грн додаткове навантаження стало 240 млн грн. Баланс вже мінус 100 млн грн.

Прогнозно на 2018 рік: 164 млн грн ми отримаємо, а додаткові видатки міського бюджету на фактично делеговані державою повноваження – 298 млн грн. Тобто додаткових видатків на передані державою повноваження, які не балансуються доходами від децентралізації, у цьому році для Чернігова прогнозується 134 мільйони.

Крім того, у 2014 році було прийняте рішення, оскільки в країні йде війна і міста теж повинні вкласти свій внесок у захист України, то частка зарахування ПДФО до міського бюджету була зменшена з 75% до 60%. Це було справедливим на той період часу, але в результаті ми недоотримали ПДФО від 78,5 млн грн у 2015 році до, розрахунково, 197 млн грн у 2018 році.

"Важливо, щоби ми розуміли ці цифри. Тому що зараз, мабуть, навмисно кимось створюється таке враження, ніби в містах коштів - просто нікуди дівати. Нема цих коштів. більшу частину резерву в 185 млн грн, який в нашому бюджеті накопичений за попередні роки (залишок на 01.01.2018), ми спрямовуємо на заробітні плати. І навіть цього недостатньо, тому що загальна потреба – сума, на яку вони недофінансовані державою - складає 220 млн грн", - сказав міський голова.

Прес-служба Чернігівської міської ради
Автор: УкрЗахідІнформ .
ОЦІНИТИ НОВИНУ
3 (голосів: 0)
Наступна новина: В Житомирській області ...

КОМЕНТАРІ