Маркетплейс - це онлайн-платформа, яка пов'язує продавців і покупців, дозволяючи їм здійснювати операції через неї. На сайті маркетплейса розміщується інформація про надані продавцями товари або послуги, а покупці отримують можливість зробити замовлення.
Іншими словами, бізнес-модель маркетплейс передбачає продаж товарів і послуг, які не належать власнику сайту. При цьому власником маркетплейса забезпечуються трафік і маркетингова підтримка для збільшення продажів компаній, які розмістили інформацію про свій товар в каталозі. Як правило, маркетплейс спеціалізується на певній ніші будь то логістика, організація весіль або торгівля товарами.
Монетизація зазвичай відбувається за рахунок комісії у вигляді відсотків від угоди, якщо платформа дає технічну можливість оформлення та оплати замовлення. За такою схемою працюють популярний сервіс бронювання житла Airbnb.com і служба таксі Uber.
Можливі й інші варіанти монетизації, наприклад, платне розміщення оголошення в каталозі. Багато маркетплейсів пропонують додаткові послуги за плату - публікація пропозиції на першій сторінці сайту, попадання товару в ТОП в каталозі й т. д. Якщо конкуренція на платформі велика, компанії готові платити більше, щоб опинитися на видному місці.
Відомі маркетплейси:
- Яндекс.Маркет (РФ);
- Amazon (США);
- AliExpress (КНР);
- Rozetka (Україна). До речі, на сайті https://shkudun.com.ua/blog/item/2430-rozetka-com-ua-kidaet-na-dengi.html можна прочитати про підводні камені в співробітництві з цим маркетплейсом.
Переваги бізнес-моделі маркетплейс:
- Бізнес-модель маркетплейс передбачає торгівлю чужими товарами та послугами. Це позбавляє власника від необхідності закупівель, утримання складу, формування і транспортування замовлення, а також витрат на оплату праці великої кількості виконавців. Завдяки цьому знижуються витрати й відсутні ризики, пов'язані з виконанням замовлень - відповідальність за помилки перед споживачами лежить на самих компаніях.
- Старт бізнесу по моделі маркетплейс вимагає менших грошових вкладень в розробку, ніж, наприклад, SaaS. Головне завдання власника маркетплейса - створити сайт і провести його пошукову оптимізацію.
- Ще одна перевага маркетплейсов - широкі можливості для масштабування бізнесу і швидкого кратного зростання. Ця бізнес-модель дозволяє найбільш широко охопити ринок, оскільки для неї відсутні географічні обмеження, а товарів на "вітрині" маркетплейса та угод може бути скільки завгодно.
- В цілому маркетплейси конкурентоздатніший, ніж типові інтернет-магазини. Завдяки зниженню транзакційних витрат і вартості залучення клієнтів, а також внутрішньої конкуренції на майданчику продавці часто знижують вартість своїх товарів. Покупці, у свою чергу, отримують доступ до великої кількості товарів і послуг в одному місці з можливістю вибрати постачальника на основі своїх переваг, наприклад, в залежності від ціни товару, рейтингу продавця, відгуків і т. д.
Недоліки бізнес-моделі маркетплейс:
- Ключова проблема при веденні бізнесу за моделлю маркетплейс - необхідність залучення відразу двох типів користувачів: продавців і покупців. Відсутність на майданчику достатної кількості однієї зі сторін пропорційно знижує цінність маркетплейса для іншої сторони й тягне догляд користувачів. Власнику маркетплейса постійно доводиться знаходити баланс між покупцями та продавцями. У цьому випадку важливо зосередитися на залученні тієї сторони, яка дозволить надалі заробити гроші.
- Складність бізнес-моделі маркетплейс полягає в необхідності постійного контролю операцій і ймовірності відходу покупця безпосередньо до продавця після першої покупки.
- У бізнесі по моделі маркетплейс висока конкуренція. На ринку представлені такі гіганти як eBay та AliExpress, конкурувати з якими складно. Але невеликі торгові майданчики можуть виграти за рахунок вузької спеціалізації на певних товарах чи послугах і стати лідерами в цій ніші.
- Власники маркетплейса не займаються виконанням замовлень, і це має як плюси, так і мінуси. Сервіс компаній з каталогу маркетплейса формує репутацію всієї торговельної площадки. Якщо контрагенти порушують свої зобов'язання перед споживачами, це може знизити довіру користувачів до маркетплейсу.
- Користувачі вибирають сайти з інтуїтивно зрозумілим інтерфейсом і великим вибором товарів або послуг. Але розробка потужної платформи з якісним дизайном - дорогий захід. Іноді вигідніше купити готову онлайн-майданчик, ніж створювати з нуля.