Бізнес-модель маркеплейс: переваги та недоліки

Бізнес-модель маркеплейс: переваги та недоліки

11.02.19 11:15 0 2629

Маркетплейс - це онлайн-платформа, яка пов'язує продавців і покупців, дозволяючи їм здійснювати операції через неї. На сайті маркетплейса розміщується інформація про надані продавцями товари або послуги, а покупці отримують можливість зробити замовлення.

Іншими словами, бізнес-модель маркетплейс передбачає продаж товарів і послуг, які не належать власнику сайту. При цьому власником маркетплейса забезпечуються трафік і маркетингова підтримка для збільшення продажів компаній, які розмістили інформацію про свій товар в каталозі. Як правило, маркетплейс спеціалізується на певній ніші будь то логістика, організація весіль або торгівля товарами.

Монетизація зазвичай відбувається за рахунок комісії у вигляді відсотків від угоди, якщо платформа дає технічну можливість оформлення та оплати замовлення. За такою схемою працюють популярний сервіс бронювання житла Airbnb.com і служба таксі Uber.

Можливі й інші варіанти монетизації, наприклад, платне розміщення оголошення в каталозі. Багато маркетплейсів пропонують додаткові послуги за плату - публікація пропозиції на першій сторінці сайту, попадання товару в ТОП в каталозі й т. д. Якщо конкуренція на платформі велика, компанії готові платити більше, щоб опинитися на видному місці.

Відомі маркетплейси:

Переваги бізнес-моделі маркетплейс:

  1. Бізнес-модель маркетплейс передбачає торгівлю чужими товарами та послугами. Це позбавляє власника від необхідності закупівель, утримання складу, формування і транспортування замовлення, а також витрат на оплату праці великої кількості виконавців. Завдяки цьому знижуються витрати й відсутні ризики, пов'язані з виконанням замовлень - відповідальність за помилки перед споживачами лежить на самих компаніях.
  2. Старт бізнесу по моделі маркетплейс вимагає менших грошових вкладень в розробку, ніж, наприклад, SaaS. Головне завдання власника маркетплейса - створити сайт і провести його пошукову оптимізацію.
  3. Ще одна перевага маркетплейсов - широкі можливості для масштабування бізнесу і швидкого кратного зростання. Ця бізнес-модель дозволяє найбільш широко охопити ринок, оскільки для неї відсутні географічні обмеження, а товарів на "вітрині" маркетплейса та угод може бути скільки завгодно.
  4. В цілому маркетплейси конкурентоздатніший, ніж типові інтернет-магазини. Завдяки зниженню транзакційних витрат і вартості залучення клієнтів, а також внутрішньої конкуренції на майданчику продавці часто знижують вартість своїх товарів. Покупці, у свою чергу, отримують доступ до великої кількості товарів і послуг в одному місці з можливістю вибрати постачальника на основі своїх переваг, наприклад, в залежності від ціни товару, рейтингу продавця, відгуків і т. д.

Недоліки бізнес-моделі маркетплейс:

  • Ключова проблема при веденні бізнесу за моделлю маркетплейс - необхідність залучення відразу двох типів користувачів: продавців і покупців. Відсутність на майданчику достатної кількості однієї зі сторін пропорційно знижує цінність маркетплейса для іншої сторони й тягне догляд користувачів. Власнику маркетплейса постійно доводиться знаходити баланс між покупцями та продавцями. У цьому випадку важливо зосередитися на залученні тієї сторони, яка дозволить надалі заробити гроші.
  • Складність бізнес-моделі маркетплейс полягає в необхідності постійного контролю операцій і ймовірності відходу покупця безпосередньо до продавця після першої покупки.
  • У бізнесі по моделі маркетплейс висока конкуренція. На ринку представлені такі гіганти як eBay та AliExpress, конкурувати з якими складно. Але невеликі торгові майданчики можуть виграти за рахунок вузької спеціалізації на певних товарах чи послугах і стати лідерами в цій ніші.
  • Власники маркетплейса не займаються виконанням замовлень, і це має як плюси, так і мінуси. Сервіс компаній з каталогу маркетплейса формує репутацію всієї торговельної площадки. Якщо контрагенти порушують свої зобов'язання перед споживачами, це може знизити довіру користувачів до маркетплейсу.
  • Користувачі вибирають сайти з інтуїтивно зрозумілим інтерфейсом і великим вибором товарів або послуг. Але розробка потужної платформи з якісним дизайном - дорогий захід. Іноді вигідніше купити готову онлайн-майданчик, ніж створювати з нуля.
Автор: УкрЗахідІнформ .
ОЦІНИТИ НОВИНУ
3 (голосів: 127)

КОМЕНТАРІ