Перші серйозні успіхи централізованої електронної бази даних публічних закупівель дали зрозуміти, що таким чином можна вирішити й інші нагальні проблеми України. Однією з таких проблем були продажі майна збанкрутілих під час фінансової кризи банків — активи потрібно було продати максимально швидко, максимально прозоро та максимально близько до ринкових цін, для чого було створено новий сервіс — Прозоро Продажі.
Можливості ProZorro.Sale
Сервіс щороку робить свій внесок у загальну суму економії та наповнення держбюджету — наразі мова йде вже про кількадесят мільярдів. Одна лише мала приватизація допомогла реалізувати майна на понад 1 000 000 000 гривень. У системі продається майже все:
- об’єкти незавершеного будівництва;
- нежитлова нерухомість;
- необроблена лісопродукція;
- спецдозволи на користування надрами (видобуток чи дослідження);
- транспортні засоби;
- техніка та обладнання;
- права оренди вагонів;
- підприємства та їхні акції;
- майнові комплекси;
- квоти на продаж електроенергії за «зеленим» тарифом;
- права довгострокової оренди та експлуатації.
Регулярно у системі з’являються і цікаві лоти на кшталт літаків, плавучих офісів-понтонів і локомотивів з Чорнобильської АЕС. Творці сервісу та користувачі вже шуткують, що з такими темпами скоро Україні не потрібні будуть інші маркетплейси.
Чим система відрізняється від старих механізмів продажу?
За найбільш привабливі лоти — нерухомість у столиці та райцентрах, ділянки з родовищами корисних копалин, виробничі підприємства тощо — йде настільки активна боротьба, що торги подекуди тривають годинами, а початкові цінники збільшуються на десятки відсотків. Отже, досягається рівновага між попитом і пропозицією, досягаються ринкові показники.
Раніше який-небудь зручний підвал у центрі Києва тихенько відійшов би «кому слід» за кілька тисяч гривень, встановлених «експертною оцінкою». На таких продажа держава втрачала більшу частину реальної вартості об’єктів, а процедура аж ніяк не була конкурентною.
Свіжий приклад вдалого використання сервісу — це оренда вагонів та напіввагонів «Укрзалізниці» й приватних залізничних операторів. Ціла низка аукціонів призвела до значного підвищення вартості лотів — раніше послуга була суттєво недооцінена. А попит наразі лише збільшується, адже розпродажі задовольняють потреби численних вітчизняних аграріїв.