Вже з квітня будуть реалізовані оновлення системи ProZorro, закладені у Законопроекті №1076, який був затверджений парламентом і президентом цієї осені. Отже, вже зараз, як учасникам, так і організаторам торгів варто готуватись до значних змін у публічних закупівлях — а готуватись є до чого.
Велика сила — це велика відповідальність
Однак з норм нової редакції Закону «Про публічні закупівлі» передбачає поступову відмову від практики застосування тендерних комітетів, у яких відповідальність розподілена одразу між усіма, а значить — ні на кому конкретно. Замість цього розвиватиметься практика призначення уповноважених осіб — постійних, професійних та відповідальних.
Разом з впровадженням штрафів за порушення під час організації закупівель це виглядає не дуже привабливо для організаторів, але лише на перший погляд. Насправді разом із відповідальністю збільшиться також і рівень оплати таких осіб, а разом це створюватиме мотивацію до ретельного й професійного проведення тендерів. Для когось зміни — це обмеження, а для когось — перспективи.
Менше допорогів і більше тендерів
Значною проблемою існуючої системи публічних тендерів довгий час були непрозорі допорогові процедури — їх і так було забагато, а деякі організатори ще й штучно «подрібнювали» свої потреби для того, аби не вдаватись до конкурентної процедури. Проте у ProZorro 2.0 ситуація значно покращиться за рахунок зменшення порогової суми, з якої закуповувати доведеться за результатами торгів — з двохсот до п'ятдесяти тисяч гривень.
Як наслідок у системі побільшає тендерів одразу на чверть мільйона. З одного боку стане більше можливостей заробити для постачальників, а з іншого — зросте значення інструменту Прозорро Маркет, першого онлайн-магазину для державних замовників. У ньому установи можуть здійснювати допорогові процедури так само просто, як роблять звичайні користувачі простих інтернет-магазинів — у кілька кліків з доставкою протягом тижня. Вже зараз у сервісі регулярно додаються нові категорії товарів і продавці.
Нова вартість оскарження
Ще одне важливе оновлення — відмова від фіксованої вартості оскарження процедур. Зараз учасник платить 5 000 грн за подання скарги (або 15 000 грн, якщо закуповувались роботи), незалежно від того, на що саме він скаржиться:
- на умови закупівлі;
- на рішення замовника.
Ба більше — ця сума ніяк не була прив’язана до бюджету закупівлі. Тобто, вигідніше і дешевше відносно до очікуваної вигоди було подавати скарги у великих тендерах, ніж у малих. Вже з квітня ситуація має змінитись.