Олено, розкажіть, будь ласка, як ви відкрили для себе мистецтво і що привело вас до техніки fluid acrylic art? Чим вас приваблює цей жанр?
Я завжди любила малювати, але справжня пристрасть до мистецтва виникла з технікою fluid acrylic art. Вона дозволяє досліджувати магічний рух фарб і гнучку текстуру кольору, створюючи несподівані ефекти. Цю техніку вдало використовувати для космічних сюжетів. Перша персональна виставка відбулась у планетарії Харкова в 2019 році під назвою «Обрії нескінченості: Людина. Душа. Всесвіт».
Перед війною Національний аерокосмічний університет «ХАІ», Харків, запросив мене долучитися до проєкту створення коворкінг-центру факультету радіоелектроніки та комп'ютерних систем. Я мала написати дві абстрактні картини для тестування нових технологій у мистецтві, зокрема доповненої реальності (AR), яку планували впровадити за допомогою мобільних застосунків. У проєкті брали участь студенти кафедри кібербезпеки, а я консультувала їх. На жаль, через війну проєкт зупинився. Вірю, що після перемоги в ХАІ з'явиться сучасна галерея з інтерактивним мистецтвом і новітніми технологіями.
Ви навчалися у відомих майстрів із США та Швеції. Чи можете поділитися найціннішими уроками, які ви винесли зі свого навчання за кордоном?
Я вивчала fluid acrylic у Швеції в Емми Ліндстром, яка розкрила секрети техніки та вчила терпінню до результату. Американська художниця Ненсі Рейнер вчила мене працювати з поталлю та фарбами Golden. Вона надісла мені фарби, щоб я продовжила навчання. Головний урок від Ненсі – людяність. Постійне навчання – сутність творчого життя.
Розкажіть, будь ласка, про свій процес створення робіт – від натхнення до фінального результату. Яку роль у цьому процесі відіграють золота і срібна поталь?
Коли я освоїла техніку fluid acrylic, зрозуміла, що її випадковість обмежує моє бажання передати задум та ідею. Техніка перестала бути самоціллю й стала одним із інструментів. Познайомившись із поталлю, я закохалася в цей матеріал. Поталь додає глибину, витонченість і створює інтерактивність: світло відбивається по-різному залежно від кута, додаючи містичної атмосфери. У картині «Водоспад» золотою поталлю я зобразила місяць, а срібною — водоспад. Це одна з моїх улюблених робіт із сюрреалістичним сюжетом, де поєднуються потужність і заспокоєність.
Як ви вважаєте, чим ваші картини впливають на глядача, які емоції або роздуми вони викликають?
Це питання складне, бо художник бачить свою картину інакше, ніж глядач. Мені пощастило стати частиною проєкту ХАІ, що поєднує мистецтво та новітні технології. Я працювала над створенням доповненої реальності (AR) до картин. Опитування серед студентів показало, що більшість відгуків наповнені світлом, теплом і позитивом. На основі цих відповідей створено AR-версії картин, де космічні сюжети «ожили». Роботи з AR можна побачити у моєму Instagram - https://www.instagram.com/olenagolembovska_artist/.
Як почалася ваша співпраця з Art Fine Nation? Що для вас особисто означає ця спільнота, і як вона сприяє вашому творчому розвитку?
Якщо чесно, навіть не згадаю, як познайомилася з Art Fine Nation — скоріш за все, через соцмережі. Але ця спільнота одразу поглинула мене. Після двох років творчої паузи через війну, з серпня 2024-го я написала шість картин, створила десяток digital-робіт і взяла участь у трьох виставках у Києві. Моє оточення — художники спільноти — стало тим поштовхом, що надало натхнення та бажання йти далі й розвиватися.
Чи відчуваєте ви підтримку та взаємодію з колегами в рамках проєктів Art Fine Nation? Які можливості відкриває для вас ця мистецька агенція? Як співпраця з Art Fine Nation сприяє вашій творчій реалізації та розширенню аудиторії в Україні?
Спільнота Art Fine Nation, створена рік тому для підтримки митців, відзначатиме свій день народження 21 грудня. Її засновниця — Ванда Орлова, українська художниця та експерт з маркетингу й бізнесу, представляє нове покоління митців, які поєднують талант у живописі з успішним просуванням українського мистецтва на національному та світовому рівнях. Ванда втілює унікальні проєкти, інтегруючи різні жанри й види мистецтва, піднімаючи його на новий рівень. Вона розвиває зв’язки між митцями, меценатами, організаторами подій та колекціонерами, створюючи можливості для творчості й популяризації українських художників. Це велика справа, яка надихає та об'єднує навколо мистецтва!
Взагалі це круто!
Наскільки важливим для вас є розвиток українського арт-ринку?
Розвиток українського арт-ринку вкрай важливий. По-перше, це підтримка художників, які отримують можливість продавати роботи, реалізовувати нові проєкти й гідно жити. У США норма — купувати картини на локальних ярмарках, і нам варто прагнути такого рівня. Арт-ринок популяризує українську культурну ідентичність, протидіє викривленням історії та демонструє сучасну Україну. Також він сприяє економічному зростанню, залучає інвесторів і підіймає важливі соціальні питання.
Про участь у проєктах Art Fine Nation
Проєкт "Намалюй мені вірш на поезію Ліни Костенко" поєднує поезію та візуальне мистецтво. Що вас найбільше надихнуло у цьому проєкті, і як поезія Ліни Костенко відобразилась у вашій роботі?
З серпня я взяла участь у трьох виставках. Перша — «Намалюй мені вірш», присвячена поезії Ліни Костенко, проходила в Музеї театрального мистецтва на території Києво-Печерської Лаври. Митці обирали вірші, що надихали на створення картин. Особливою подією для мене стало визнання моїх робіт Оксаною Пахльовською, дочкою Ліни Костенко, яка подарувала колекційну збірку поезії з підписом самої поетеси — це важливий крок у моїй творчості.
Як ви вважаєте, чи є зв’язок між літературним словом і візуальним образом? Як ви відчуваєте цей зв’язок у власній творчості?
Є. У Ліни Костенко багато віршів про місяць, і я так занурилась у цю тему, що створила серію діджитал картин «Світло місяця». Вони випромінюють елегантність та спокій — те, що потрібно кожному в ці непрості часи. Переглянути їх можна в моїй онлайн-галереї на Saatchi Art.
Що особисто для вас означає працювати над темою свободи у проєкті "Крилата Свобода"? Як у проєктах Art Fine Nation вам вдається передати національну ідентичність і водночас зробити її зрозумілою для міжнародної аудиторії?
Друга виставка спільноти, де брала участь моя картина «Останній бар'єр», — це «Крилата свобода». Робота уособлює прагнення українців до свободи й особлива для мене: вона написана 22.02.24, за день до війни. На картині зображено орла, лапи якого сплутує стрічка з українськими кольорами, заважаючи наблизитись до цілі. Україна — останній бар’єр, що зупиняє агресора. Якщо Європа не допоможе, його кігті дотягнуться й до інших країн.
Про картину "Останній бар'єр" та тему війни
Ваша картина "Останній бар'єр" є не лише витвором мистецтва, але й потужним політичним висловлюванням. Розкажіть, як ви працювали над цією роботою та який сенс у неї заклали.
Картину я написала швидко й несподівано для себе у тривожний час перед 23 лютого 2022 року, коли над Україною нависла загроза війни. Я хотіла показати, що Україна, хоч і маленька, стоїть на шляху хижака з антилюдськими амбіціями, і на неї дивиться весь світ. Темний фон у техніці fluid acrylic підкреслює драматизм, а жовто-блакитна стрічка символізує зв'язок між минулим і майбутнім, свободу й боротьбу за неї. Ми маємо вірити у перемогу — іншого вибору немає. Картина «Останній бар'єр» отримала приз глядацьких симпатій. Через творчість я передаю не лише національну ідентичність, а й універсальні цінності: боротьбу, надію й віру у краще майбутнє.
Які почуття переповнюють вас, коли ви звертаєтесь до теми війни у своїх картинах? Як, на вашу думку, мистецтво може вплинути на світову свідомість щодо подій в Україні?
Картини про війну в Україні впливають на свідомість людей і привертають увагу світу. Проте зараз важливо говорити про історію України, її традиції, героїв і творців держави. Багато українців досі не знають про взаємовідносини з імперією зла, яка від самого початку намагалася вкрасти історію України та знищити її самобутність. З українських земель вивозили й нищили останки князів і видатних діячів, щоб стерти пам'ять нащадків.
Іншим країнам, які піддались російській пропаганді, треба демонструвати, що Україна — самобутня, незалежна держава з тисячолітньою історією. Нам, українцям, слід писати, малювати, грати й розповідати про це, щоб світ побачив справжню українську автентичність і культуру.
Відчуваєте підтримку світової спільноти у вашій боротьбі через мистецтво? Яким є ваш меседж для міжнародної аудиторії?
Ми вдячні всім, хто підтримує Україну й наших митців. Але дивує, як люди неподалік просто спостерігають за смертями дітей та жахами війни, виражаючи лише «глибоку стурбованість». Гроші розбестили європейські цінності й мораль. Вони не хочуть усвідомити, що якщо дадуть рф йти далі, їх спіткає та ж доля — руїни й хаос. Саме митцям треба доносити світу: зло має бути покараним, а час «теплих ванн» минув — настав час діяти.
Які ще є визначні події для вас, пов’язані із співпрацею з Art Fine Nation?
Моя третя виставка 2024 року — «Єдність різдва поколінь» у Великій Лаврській Дзвіниці Києво-Печерської Лаври, присвячена Різдву. Для неї я створила картину «Сучасне і вічне»: Свята Марія з Ісусом на пагорбі спиною до глядача, а внизу — силуети хмарочосів, що символізує єдність вічних цінностей у будь-який час. Завершуючи рік з Art Fine Nation, ми показали, що українська культура є частиною світової, а мистецтво об’єднує культури, відкриваючи шлях до порозуміння між народами.
Олено, які ваші плани на майбутнє? Чи є нові техніки або теми, які ви хотіли б дослідити у своїй творчості?
Ще до війни мене приваблювало інтерактивне мистецтво, де глядач активно взаємодіє з твором, впливаючи на його зміст і форму. Для цього необхідно залучати інформаційні технології. Нещодавно я презентувала студентам і викладачам Хмельницького університету тему «Технології інтерактивного мистецтва: AR і AI».
Планую продовжити експерименти з поєднанням технологій і мистецтва, щоб зробити його більш інтерактивним і живим. Сподіваюся на спільні проєкти з Art Fine Nation, участь у виставках та співпрацю з іншими митцями. Мене надихає можливість зростати у такій креативній спільноті!
Що для вас є головною метою як художниці – які ідеї або емоції ви прагнете залишити глядачам?
Уявіть, людина зацікавлено дивиться на картину, потім довірливо входить в неї і м’яко розчиняється в ній остаточно, в спокої, гармонії, тиші, блаженстві. Зі мною іноді таке стається. Чому б не відбуватися такому з глядачами моїх картин?
На вашу думку, якою буде роль мистецтва у відновленні і розвитку України в майбутньому?
Війна закінчиться, і Україну чекає феєрверк відновлення та розвитку. До нас прийдуть новітні технології й найкращі практики, бо країну треба буде підняти з руїн. Україна стане передовою державою, а наше мистецтво задаватиме світові тренди. Скажіть, в якій ще країні існує мистецтво, як розпис гільз? Українці — найталановитіша нація. Дякую всім, хто захищає нас, завдяки кому ми можемо жити, творити й мріяти. Бажаю вам Янголів-Хранителів, найшвидшого повернення додому і, звісно, миру.