Денис Костржевський: Фінансування авіаційної галузі — головне питання після війни

Денис Костржевський: Фінансування авіаційної галузі — головне питання після війни

08.10.25 21:48 29 174

Коли 24 лютого 2022 року Україна закрила своє небо для цивільної авіації, це стало однією з найболючіших, але неминучих рішень воєнного часу. Зупинилися рейси, спорожніли термінали, а тисячі працівників авіаційної галузі опинилися у невизначеності. Та попит на польоти не зник — він просто змістився за кордон.

Про це детально пише Денис Костржевський, голова Ради директорів Міжнародного аеропорту «Київ» і експерт у сфері державно-приватного партнерства, у своїй аналітичній статті «Небо мовчить, але не назавжди: як Україні готуватися до повернення авіації».
Його висновки чіткі: поки Україна вимушено тримає авіапростір закритим, сусідні держави не просто заповнили вакуум — вони створили нову карту повітряних маршрутів Європи.

Українські пасажири — новий ресурс для сусідів

Польський Ряшів, румунські Ясси, молдовський Кишинів — це вже не периферійні аеропорти, а нові центри тяжіння. За даними, наведеними Костржевським, Ряшів зріс із 255 тисяч пасажирів у 2021 році до понад 1,1 мільйона у 2024-му. Подібна динаміка в Яссах і Кишиневі, де половину пасажирів сьогодні становлять українці.

Показово, що бізнес відреагував миттєво. Wizz Air відкрив базу у Кошицях, LOT розширив рейси з Ряшева, FlyOne запустив прямі напрямки до Мілана та Берліна. Навіть українські перевізники, як-от SkyUp, продовжують роботу, перебазувавшись до європейських хабів.
Це — наочний приклад того, як ринок реагує, коли бачить стабільність, зрозумілі правила і потенціал попиту.

Фінансування: головне питання після війни

У своїй колонці Костржевський піднімає тему, яку більшість політиків воліє не зачіпати — де взяти кошти на відновлення аеропортів після війни.
Держава, зайнята масштабною відбудовою, навряд чи зможе профінансувати все самотужки. Вихід він бачить у концесійних механізмах — залученні приватних інвесторів, які готові вкладатися за умови прозорості та гарантій.

Водночас, за словами експерта, цього буде замало. «Світовий досвід показує, що відновлення стратегічної інфраструктури вимагає ширшого інструментарію», — пише він. І наводить приклади: під час пандемії COVID-19 у Європі авіація вижила завдяки поєднанню податкових пільг, державних гарантій за кредитами, спеціальних фондів і акцизів із кожного квитка.
Такі механізми — не теорія, а перевірені рішення, які дозволяють поєднати інтереси держави, бізнесу й пасажира.

Головне — почати зараз

Україні потрібно не чекати «після перемоги», а вже сьогодні будувати правову й фінансову основу для повернення до неба. Це стосується не лише технічного ремонту летовищ, а й створення умов, у яких інвестор розуміє — ризики прогнозовані, правила стабільні, держава надійний партнер.

Адже, як наголошує Денис Костржевський, питання відновлення авіації — це не лише про інфраструктуру, а про державну спроможність діяти системно.
«У світі авіації, як і в небі, головне — вчасно злетіти», — пише він. І додає: той, хто буде готовий першим, отримає не лише пасажирів, а й довіру.

Сьогодні небо мовчить. Але, як слушно зазначає Костржевський, — не назавжди.

Автор: УкрЗахідІнформ .
ОЦІНИТИ НОВИНУ
5 (голосів: 22)

КОМЕНТАРІ

аватар країна
Yogaguruyogaki - 09.10.25

ИМХО сенс розкритий від А, до Я, автор вичавив все що можна, за що йому респект!

аватар країна
damir_02 - 09.10.25

Вы не правы.

аватар країна
pavloaye - 09.10.25

А давно ли запустили этот сайт?

аватар країна
fakerney - 09.10.25

Сайт просто замечательный, порекомендую всем знакомым!

аватар країна
KrabZ888 - 09.10.25

цікаво. тільки назва якесь несерйозне.

аватар країна
CHNOPS - 09.10.25

відмінний приклад стоїть матеріалу

аватар країна
xyyynd - 09.10.25

Відмінний матеріал. Спасибі і пишіть ще, тільки картнок замало!

аватар країна
nnexistent - 09.10.25

чого струму не придумають ...

аватар країна
Maxim770 - 09.10.25

А можна дізнатися, у вас дизайн сайту шаблонний? Теж собі такий хочу ...

аватар країна
Litvin_off65 - 09.10.25

Стаття неоднозначна - не можна кидатися в крайності.

аватар країна
LittleHux - 09.10.25

Мені все сподобалося

аватар країна
satanhit - 09.10.25

Сайт просто чудовий, порекомендую всім знайомим!

аватар країна
Repuls3r - 09.10.25

Очень хороший пост! Спасибо за проделанную работу!

аватар країна
Arsikan - 09.10.25

А чи давно запустили цей сайт?

аватар країна
GaliaF - 09.10.25

круто

аватар країна
Duckymitya - 09.10.25

просто афигенно!!!!))

аватар країна
severostro - 09.10.25

вне конкуренции

аватар країна
Internet_crush - 09.10.25

класс!

аватар країна
Nightman252 - 09.10.25

ништяг, все правильно написано. Молодец!

аватар країна
Sergacheva - 09.10.25

Хорошая статья, узнал много нового!)

аватар країна
Nightcoyote - 09.10.25

Сайт просто замечательный, порекомендую всем знакомым!

аватар країна
dyadaVyanya - 09.10.25

Все четко и по делу. Хорошо написано, благодарю.

аватар країна
PavelMegaFon - 09.10.25

познавательная тема

аватар країна
Lexusarm - 09.10.25

відмінний приклад стоїть матеріалу

аватар країна
hikkasich - 09.10.25

Всегда приятно читать умных людей

аватар країна
morph1num - 08.10.25

спасибо за интересную ретроспективу!

аватар країна
Kortik72 - 08.10.25

Я конечно, мало, что смыслю в данной теме, но постараюсь осилить.

аватар країна
Lvs56713 - 08.10.25

Мне нарвится стиль изложения

аватар країна
april9807 - 08.10.25

Мне нарвится стиль изложения