При цьому, відповідно до оприлюднених даних, виконання загального фонду держбюджету за доходами становило 99,7% - надійшло 152165,2 млн. грн. (з урахуванням відшкодування податку на додану вартість) при уточненому плані у 152623,1 млн. гривень.
Довідково. За першим варіантом розпису план за доходами загального фонду держбюджету на січень-листопад 2009 р. становив 167537,1 млн. грн.
Слід зазначити, що законодавчими змінами було збільшено річний план за доходами загального фонду державного бюджету на 517,9 млн. грн. Водночас під час уточнення помісячного плану, Міністерство фінансів України зменшило план на 11 місяців на 14914,0 млн. грн. Без урахування зменшення плану відсоток виконання складав би 90,8%.
Необхідно також зауважити, що до доходів загального фонду держбюджету у листопаді зараховано левову частку коштів, що надійшли від Міжнародного валютного фонду в результаті розподілу спеціальних прав запозичень, у сумі 14 млрд. гривень. Отже, прозвітований Урядом показник за доходами загального фонду у листопаді (31,3 млрд. грн.) майже наполовину складається із коштів, які за своєю природою є не мобілізованими з економіки.
Довідково. Рада Міжнародного валютного фонду схвалила розподіл спеціальних прав запозичення (СПЗ), згідно з яким частка України склала 1,309 млрд. СПЗ (2,04 млрд. дол.).
Без цих надходжень доходи загального фонду державного бюджету за листопад складали б 17,3 млрд. грн., а за 11 місяців – 138,2 млрд. грн. або 82,5% до першого варіанту розпису, складеного Міністерством фінансів України, та 75,0% річного показника, встановленого Законом.
Таким чином, навіть з урахуванням сум, що надійшли від МВФ в результаті розподілу СПЗ та зараховані до доходів бюджету у листопаді, на останній місяць року припадає завдання щодо забезпечення надходжень у сумі 32 млрд. гривень. З урахуванням можливої конвертації СПЗ у грудні ще на 2 млрд. грн. за цей місяць необхідно буде мобілізувати 30 млрд. гривень. Проте за середньомісячного показника надходжень до загального фонду державного бюджету в січні-жовтні 2009 року у 12,1 млрд. грн. надходження такої суми у грудні є більш ніж сумнівним.
За результатом аналізу чинників забезпечення наповнення бюджету можна зробити такі висновки:
1. Для вирішення бюджетних проблем продовжується практика збирання податків наперед.
Якщо на початок каденції Уряду станом на 1 січня 2008 року переплати до зведеного бюджету складали 3,9 млрд. грн., то на початок поточного року вони зросли майже до 9 млрд. грн., а на 1 грудня - до 11,8 млрд. грн. Приріст переплат з початку діяльності нинішнього Кабінету Міністрів складає 7,9 млрд. гривень. Це свідчить про активне використання адміністративних важелів впливу з боку органів виконавчої влади на суб’єктів господарювання.
При цьому з серпня відповідний приріст відбувається постійно (за серпень обсяги переплат до зведеного бюджету зросли на 258,6 млн. грн., за вересень – на 125,4 млн. грн., за жовтень – на 506,7 млн. грн., за листопад - 454,6 млн. гривень).
2. Важелем виконання бюджету також продовжує залишатись використання фінансового ресурсу, який мав би бути спрямований на відшкодування ПДВ.
Невідшкодовані грошовими коштами суми за січень-листопад поточного року зросли на 6581,4 млн. грн. (на 51,5%) та станом на 01.12.09 склали 19,4 млрд. грн., проти 12,8 млрд. грн. на початок року.
Суми, що підлягають бюджетному відшкодуванню на рахунок платника у банку, і за якими термін відшкодування минув, за 11 місяців збільшилися на 2457,1 млн. грн., або у 1,8 разу, і становлять 5425,5 млн. гривень.
3. Розуміючи, що традиційне маніпулювання бюджетним розписом не дозволить врятувати катастрофічну ситуацію, що складається з наповненням бюджету, Уряд у листопаді зарахував до доходів бюджету залучені зовнішні ресурси МВФ у вигляді монетизованих спеціальних прав запозичень. Це зовнішнє джерело дає змогу Уряду покращити показники доходної частини бюджету та збільшити її у поточному році на 2 млрд. дол. США (16 млрд. грн.). Однак, якщо дотримуватись такої логіки, то можна всі кредити, які Україна отримала від МВФ, зарахувати до доходів бюджету та визначити ресурсну базу цієї організації як додаткове джерело доходів Кабінету Міністрів України.
Таким чином, «дірка» в доходах загального фонду держбюджету, яка зменшена на даний час за рахунок зазначених вище дій Уряду до 18 млрд. грн., без отриманих від Міжнародного валютного фонду ресурсів складала б близько 34 млрд. гривень.
Автор: головний редактор УкрЗахідІнформ
.
Попередня новина: У Рівному пройшов ...
Наступна новина: ХІІІ саміт Україна - ЄС є ...